mandag, december 05, 2016

Mr. Spocks velsignelse

Jeg elsker science fiction – den største af dem alle er naturligvis Star Wars, men der er også rigtig mange gode film/serier, som man kan få tiden til at gå med, indtil der kommer endnu en ”af de rigtige”.
En af dem er Star Trek – jeg ved godt, at der er nogen, der siger ”make trek, not war” – men det må de om.

Jeg husker alligevel den første gang, jeg så ”Starship Enterprise”… wau, det var godt, spændende og havde alle de ting, som en god science fiction-serie skulle have. Blandt andet to ubrydelige venner, kaptajn James T. Kirk og hans næstkommanderende Spock med de skæve øre – der dog altid var sådan lidt uhyggelig, man vidste ikke rigtig hvor man havde ham.

Men denne mr. Spock kom fra planeten Vulcan – og da skuespilleren, der spillede ham, Leonard Nimoy, på et tidspunkt tidligt i seriens historie, mente at denne race skulle have en speciel hilsen, blev han af regissøren spurgt hvad han havde tænkt sig. Og så lavede han det tegn med fingrene, der skulle blive Vulcan-hilsenen ledsaget af ønsket ” Live long and prosper”. Tegnet blev hurtigt kendt og elsket – det havde lige været vist i fjernsynet, og folk ude på gaden begyndte at gøre det tegn til ham, da de så ham. Det blive hurtigt et kendt tegn – også selv om det er vanvittigt svært at lave. Prøv selv.

Håndtegnet stammede fra skuespillerens barndom og oplevelser ved en gudstjeneste i synagogen (i videoen nederst kan du høre ham fortælle yderligere om det) – hvor han smugkiggede op og så hvordan præsterne lyste velsignelsen og med deres hænder lavede dette håndtegn. Det er en gengivelse af det hebræiske bogstav shin – i denne sammenhæng står det for ”(El) Shaddai”, der betyder ”almægtig (Gud)”.
Så altså en jødisk velsignelseshilsen – lige som f.eks. shalom.


Folk tog som sagt tegnet til sig – det blev egentlig en måde at vise, at man kendte til Star Trek og holdt af serien, men i virkeligheden gik de rundt og velsignede hinanden!!

Jeg har faktisk lyst til at tage det til mig og anvende det, når jeg skal lyse velsignelsen – MEN mine fingre vil ikke som jeg vil. De stritter i alle retninger – også selv om jeg former dem med den anden hånd. Så jeg tror ikke at det bliver en del af min liturgi – øv! Kunne ellers både være fedt og symbolfyldt. Men jeg vil øve mig – og øve mig – og en dag…


 


Ingen kommentarer: