mandag, maj 04, 2009

Prinsenavn og dåb

Så nu er der kommet endnu en prins til kongehuset - og endnu en gang vil familien ikke ud med navnet, selv om det da sikkert er blevet bestemt for længe siden, samt også godkendt af dronningemoderen. Så det eneste man kunne få ud af faderen i dag var et :"Det kan blive alt mellem Ib og Nekukadnesar" - og det var vel sådanne navne, der på forhånd er udelukket.

Nå... men dem, der er interesseret i hvad barnet skal hedde, må altså vente til selve dåben. Jeg kan selvfølgelig godt forstå, at kongehuset gerne vil have bare en smule privatliv, og at det (samt at man slukker for transmissionen fra deres fester, når der spises) er nogle af de eneste steder, hvor der er lidt privatliv. MEEEN... kunne de ikke afsløre navnet på selve dagen, før dåben?

Jeg har ikke selv været ude for at et navn var hemmeligt indtil selve dåbshandlingen, men pludselig bliver dåben en navngivning og ikke kun det stor, at barnet får Gud som sin far og del i gudsfolket af kristne. Det, der er i centrum, er navnet - ikke dåbens fantastiske begivenhed.

Så øv til at man dermed devaluere dåben - et navn er bare et navn, der kan ændres, når det skal være (det tager 4-5 tryk på min computer, så har du et nyt navn). At blive Guds barn er en evighedssag.

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Hr Webpastor

Ingen prædiken online i denne uge? :-)

Hilsen LN

(og du har da ret i, at hemmeligholdelse af den lille nye prins´s navn tager fokus fra selve dåben - sådan havde jeg bare ikke tænkt det før)

Kim sagde ...

Hej LN
Tak for efterlysningen af min prædiken... den er på trappen. Jeg fik rettet prædikenen til søndag-morgen - skrevet til med kuglepen. Det skal jeg lige have tilføjet, så kommer den.

Tak!!
Venlig hilsen
Din webpastor :-)

Anonym sagde ...

Hej Kim

Mon ikke det ville tage mere end 4 - 5 klik på computeren at ændre en prins´ navn? :-) Fristende tanke ellers...tihi..

Hilsen Rikke

Kim sagde ...

Så skulle prædikenen være på plads...

Anonym sagde ...

Tak, Hr Webpastor:-)

Hilsen LN

Anonym sagde ...

Hej Hr Webpastor!

Du er inde at berøre (for mig) noget meget centralt i din prædiken, og som jeg indimellem bøvler med. Sorg/tunge tider og at bevare troen på Gud, endsige at holde fast i, at Han stadig er der.
Jeg kunne virkelig godt lide dit billede af Emmaus vandringen.

Hilsen LN

(og er der en ny prædiken på vej?)

Kim sagde ...

Hej LN
Ja, det er nok fordi jeg selv bøvler med de ting, at jeg har de temaer med i mine prædikener fra tid til anden. Det er en svært dilemma, synes jeg. For hvordan få Gud til både at være kærlig og almægtig?!

Desværre kommer der ingen prædiken denne weekend.. grund: Jeg have konfirmation, og hvis jeg ikke smider dem på nettet, så er der god sandsynlighed for at jeg kan brug prædikenerne igen om et par år... i omarbejdet form. Det er meget svært at holde sådan en fest-prædiken synes jeg!

kærlig hilsen
din webpastor