søndag, maj 17, 2009

"Ikke plads til dem i herberget.... kirken"

Jeg var ved at få kaffen i den gale hals, da jeg hørte formanden for menighedsrådet ved Københavns Domkirke, Ole Ehlers, udtale sig om de irakkere, der har søgt tilflugt i kirken. For han ønskede ikke at de skulle være i kirken, for de var til gene for gudstjeneste, bryllupper og morgenandagten fra kirken. Han citeres i Politiken for at sige: "Principielt får de ikke lov til at blive efter lukketid, men vi vil heller ikke smide dem ud med magt" (læs mere her).
Jamen hallo! Principielt får de ikke lov til at være der... hvis kirken ikke skulle tage imod forfulgte og udvisningstruede folk, hvem skulle så?!

Kirkeasyl
Kirken skal ikke gå ind i en politisk stillingtagen for eller imod om disse folk skal tilbage til Irak, men når de har søgt tilflugt i en kirke, så skal en menighedsrådsformand ikke tale om, at de ikke er velkommen. For det er de!!! Kirker har lige siden romertiden påtaget sig en pligt til at give asyl og beskyttelse til forfulgte mennesker. Kirken skal ikke gøre forskel og kirken skal ikke spørge til flugtens årsag. De skal bare tage imod. Der er ikke tale om en besættelse af kirken, sådan som i hvert fald pressen har formuleret det, men om kirkeasyl - en gammel praksis (I kan læse mere om kirkeasyl her på det norske Wikipedia).

Ghazala Khan
Kan I huske pigen, Ghazala Khan, der blev myrdet af sin bror. Hun og hendes kæreste havde søgte ly i en kirke, for de var bange, da de var truet og forfulgt af familien. Men da kirketjeneren skulle lukke kirken af, blev de smidt ud af kirken. Få dage efter blev Ghazala myrdet.
Jeg ville virkelig sidde med en rigtig dårlig smag i munden, hvis jeg var den kirketjener, der ikke havde begreb om kirkeasyl og kirkens placering som et helle midt i samfundet.
Jeg har ikke sat mig ind i irakkernes sag - men som sagt, det er fuldstændig ligegyldigt om det så er retfærdigt eller ej, at de smides ud af Danmark - det skal vi som kirke ikke tage stilling til. Vi skal bare være kirke og give husly til disse mennesker. Bliver de smidt ud på den ene eller den anden måde, og der så sker noget med disse mennesker, så er det ikke bare det danske folkestyres skyld, så er det også kirkens skyld, ligesom kirken også havde et ansvar i Ghazala Khans død.

Besættelse af kirken?
Peter Skaarup fra Dansk Folkeparti kalder irakkernes handling for en besættelse, og synes, at menighedsrådet i kirken støtter irakkerne politisk ved ikke at bede politiet smide dem ud af kirken. "Justitsministeren må sikre, at irakerne fjernes fra kirken så hurtigt som muligt, ligesom kirkeminister Birthe Rønn Hornbech må undersøge, hvilke muligheder hun har for at desavouere Vor Frue Kirkes menighedsråds passive modstand mod, at loven overholdes. Jeg håber dog, at menighedsrådsformand Ole Ehlers vil tage konsekvensen af sin modstand mod besættelsen" (læs mere her).
Ja, nu er næstekærlighed og Dansk Folkeparti jo desværre ikke to størrelser, der rimer ret mange gange på hinanden... men hvis politiet kommer og henter irakkerne, så håber jeg virkelig, at pressen er klar til at tage billeder... og jeg håber virkelig, at billederne går verden rundt til voldsom protest, når man ser en flok mennesker med magt blive hentet ud af en kristen kirke. Jeg får det næsten dårligt af at se det for mig... må det aldrig ske!

Præster, skal træde i karakter
Sognepræsten ved domkirken, Jesper Stange, påpeger, at det det alene er op til menighedsrådet i kirken at beslutte, om kirken skal være åben for irakerne natten over. Det er naturligvis en bekvem måde at slippe af med et betændt poltisk problem, at side, at det ikke er mit ansvar, mit bord.... men det, der foregår i kirken er netop præstens bord og ansvar. Det er præstens opgave at tage imod disse mennesker og hjælpe dem, når de nu har søgt om hjælp i den kirke, hvor han virker som præst. Så mand dig op, præst, og være præst også for disse mennesker, der har søgt tilflugt i din kirke - om det så er for at få ekstra bevågenhed er underordnet. Det er ikke din opgave politisk at analysere deres situation, om hvorvidt løbet er kørt eller ej for disse... du skal bare sørge for at kirken er åben for dem og at de ikke bliver smidt ud eller hentet.

Ingen kommentarer: