torsdag, maj 07, 2009

NIMBY

Horne skal udvikles - det er der nok ikke mange, der er modstander af, men hvor skal Horne udvikles? Det er jo nok dér, at vandene skilles. Skal den udvikles ned mod Hirtshals? - der er allerede en grundejer, der gerne vil sælge og udstykke grunde.

Der var i tirsdags stormøde om udviklingen - en politiker var ude for at markere, at man gerne vil lytte til folk (om de gør det er så noget andet, men det skal vel til, for at det kan kaldes en demokratisk proces). Og der kom forskellige ting på bordet.
Jeg var ikke selv til stede - men sendte min kone afsted som repræsentant. Og hvad jeg hører også fra andre kilder, så er det lidt efter parolen: Vi skal udvikles, men ikke lige sådan, at det ødelægger min udsigt. Eller som det hedder på engelsk: NIMBY... forkortelsen for Not In My Back Yard. "Ikke i min baghave". Og det kan jeg da også godt forstå - jeg er da jublende glad over, at kirkens fredning går så langt ud fra kirken, så marken overfor præstegården ikke kan komme i betragtning som boligområde... så er MIN udsigt i hvert fald reddet.
Den lokale Niels Hausgaard skriver i sangen "Hilsen fra os" om en gruppe nordjyder, der sidder med en øl, og kommer ind på atomkraft:

"Snakken var, om vi skulle have atomkraft eller hvad,
og det mente vi ikke, der kunne være tvivl om, at vi skal.
Men værket skal ligge på Sjælland har vi tænkt, eller Fyn, henne i den
østre ende.
For have det her hos os, nej, det vil vi godt nok ikke, og det ville også
bare komme til at ligge i vejen".


He he... det siger det meget godt: NIMBY.

Men der skal jo ske et eller andet her i Horne, hvis vi f.eks. skal beholde skolen, der skal flere mennesker til, og så skal der flere huse til. Måske også ældreboliger. Men spørgsmålet er: I hvis baghave skal husene ligge - hvem skal have ødelagt sin udsigt?

Vel - nu har politikeren været ude og lyttet og nikket, der blev spist noget schokoladekage og drukket noget kaffe, så nu går den demokratiske maskine i gang. Og går det helt galt, så kommer det jo nok først frem efter næste byrådsvalget.

Ingen kommentarer: