onsdag, marts 24, 2021

24. marts

I dag er det den 24. marts. Der skete en del på denne dag. Rent lokalhistorisk, så erklærede Frederik 7.  at kun Slesvig og ikke Holsten, skulle knyttes til Danmark med en demokratisk forfatning. Det havde jeg nok ikke bidt så meget mærke i, hvis jeg ikke selv nu boede i Haderslev.

Samme dag blev der indført pressefrihed i Danmark – og vel også i Slesvig. Det vi ser som en af grundpillerne i vores demokrati: En fri presse. At vi kan ikke bare kan sige det, som vi gerne vil sige, men at vi også kan få det sat i avisen.
Man havde ikke kunne forestille sig, hvor vidt det kunne brede sig, at selv almindelig mennesker uden nogen som helst kundskaber, ville komme til at sætte sig til tastaturet og skrive på Facebook og lægge film på YouTube, hvor vi fortæller at statsministeren tager FUUUULDSTÆNDIG fejl på. Og også det, er en frihed, vi skal værne om også ved at bruge den rigtigt.  Jeg blev dog lidt paf, da jeg så at YouTube har en ”Politik vedrørende medicinsk misinformation om COVID-19”. Jeg må ikke sige, at hvis du undgår asiatisk mad, så vil du undgå Corona. Eller: jeg må ikke påstå, at vaccinen mod COVID-19 indeholder fostervæv. Jeg må heller ikke påstå, at affyring af fyrværkeri kan rense luften for virus og derved forebygge spredning af virus eller at antallet af dødsfald ved sæsoninfluenza er højere end ved COVID-19. Gør jeg det får jeg en advarsel og efter 3 yderligere overtrædelser vil jeg ryge ud af Youtube. Det ser jeg som et demokratisk problem at et kontor et eller andet sted slår ned uden nogen retslig instans bag.

I det hele taget er der et demokratisk problem med ytringsfriheden mange steder – vi vil ikke høre på hinanden. Eller rettere: Vi vil ikke høre på dem, der ikke mener det samme som os. Taler jeg imod Mette Frederiksen, så vil alle, der holder med hende, kalde mig for en sølvpapirshat og slynge ud: ”Jamen så kom med din plan for at føre Danmark ud af denne krise. Det er nemt for dig at sidde og kritisere!”. Støtter man statsministeren, så er er man bare en partisoldat, der ønsker Mette som diktator langt ind i fremtiden. Det er ikke nok at sige, at den anden tager fejl, for du er også nødt til at svine den anden til.

Den 24. marts 1911, bliver pryglestraffen afskaffet ved lov. Men der er mange måder at prygle på. Der er den fysiske: Pia Kjærsgaard måtte den 24. marts 1998 måtte flygte ind i en bank for at undgå autonome på Nørrebro. Man kan også prygle andre med skrift: ”Hvis der var en vaccine mod dumhed, så burde du tage den”. ”Sæt dig ind i de ting, du udtaler dig om, før du skriver, for så er vi andre fri for at høre på dine idiotiske holdninger”. ”Du tror da ikke på alt det satanisten Mette siger!!??”.

Den engelske popduo Pet Shop Boys udgiver deres første LP ”Please” den 24. marts 1986. Vær venlig. Jeg har skrevet det før her på disse sider: Please. Vær venlig. Pressefriheden, ytringsfrihed er ordnet ved lov – men holdes levende ved at vi også selv overholder den. Vi kan ikke gøre noget ved Youtube-politik, men vi kan gøre noget ved den måde, vi omtaler og tiltaler hinanden. Vi behøver ikke være enige – det bliver vi aldrig. Men vi kunne jo prøve at efterleve de ord, som vi kalder for den gyldne regel: ”Hvad du vil, at andre skal gøre mod dig, det samme skal du gøre mod dem”. Det gælder både i gerning og i det sagte og det skrevne ord. Så Please – husk i dag er det 24. marts.

Ingen kommentarer: