torsdag, maj 25, 2006

Hvad sagde vi!!! - om Muhammedkrisen

Judith og jeg talte allerede i januar om humor kontra muhammedkrisen og vi glædede os itl at se hvordan de forskellige revyer i år ville behandle denne sag. Dog regnede vi at hvis det blev behandlet, så var det danskerne og ikke muslimerne, der ville få et ord med på vejen, for andet turde revyerne ikke. Og ganske rigtigt - cirkusrevyens tekstforfatter, Carl-Erik Sørensen siger
"I forhold til de danske muslimer, er der efterhånden gravet så mange grøfter,
at vi ikke kan skyde mod en gruppe, der allerede ligger ned i forvejen. Derfor
synes jeg, det er sjovere at bore i statsministerens håndtering af sagen, og
hvad sagen har gjort ved os".
For det første: Uhaa - sikke dog en humur at bore i statsministerens håndtering af sagen, det er der jo ikke andre, der har talt om! Sikke en humor at høre om "par nummer et" - Pia Kjærsgaard og Anders Fogh!! Sikke en humor!!
Men Pia Kjærsgaard og Anders Fogh ligger åbenbart ikke ned, så dem kan vi skyde på... og de binder i det mindste ikke bomber om livet og slæber ind i til revyen, så det er mindre risikabelt at gøre grin med dem.
Ligger er ikke også en sygeliggørelse af det at være muslim - "for de kan jo nok ikke tåle det?". At være muslim er - så vidt jeg ved - ikke en sygdom eller en diagnose, men en religiøs overbevisning. En stolthed at have Allah som hersker og gøre hans vilje.
Nu er jeg ikke overhovedet revy-menneske, jeg synes det er en latterlig og gammeldags genre. "Uhhhh... noget nyt: De begynder revyen med at rende fre og tilbage på scenen og synger deres indledningssang! uhhhh!!". Men for mig at se så skal revyen da skyde kærligt i hver retning, ellers er det ikke en revy og satire, men et morsomt partsindlæg i en debat. Og det kan da også være godt nok, men hvad var det vi sagde... ? Det er helt sjovt at få ret (når det nu sker så sjældent).

Ingen kommentarer: