fredag, oktober 26, 2007

Grosbøll går af

En af dagens ikke-valg-nyheder er, at Thorkild Grosbøll forlader sin stilling som sognepræst i Taarbæk næste år. Han er led og ked af at have mundkurv på, og vil så til at tage debatten og spørgsmålene op, som var hans ærinde i sin tid. Læs Politikkens artikel her.

Det kan jo kun glæde mig, at han går, men mon ikke skaden allerede er sket. Jeg tænker det, at han overhovedet kunne blive ved med at være folkekirkepræst, siger noget om at der er noget galt med Folkekirken. Og den fejl bliver jo ved med at være der, også selv om han har forladt embedet.

Vi har lige været i Tyrkiet og hørt stærke vidnesbyrd om hvordan Gud griber ind til omvendelse, helbredelse og frelse. Hvordan de kristne lever med pres, tilsidesættelse og trusler om mord på grund af deres tro på Gud. Og så har vi en kirke, hvor der er plads til en ikke-troende præst kan lede en menighed og forkynde for en menighed. Det kan virkelig gøre mig ked af det - Folkekirken er en vidunderlig platform for evangeliet, og hvad bliver den så brugt til? Selvfølgelig: "Fej for egen dør"... men det er måske også det jeg er i færd med.

Det er Grosbølls ønske at tage debatten op, når han er kommet af med mundkurven. jeg tror ikke den kommer. Pressen vil stå klar med mikrofonen for at få slibrige anklager fra ham om kirken og hans modstandere, men lige så snart han kommer ind på hans teologiske ærinde, så lukkes der stille og roligt af. Det bliver allerhøjest et "Her til sidst kort"-spørgsmål.

Debatten kom i sin tid ikke fordi der er noget stort i at benægte Guds eksistens, men at det netop var fra Folkekirken, at den melding lød. Nu da han får frataget den platform vil hans mening ryge ned på linie med alle andre debatører, der siger deres mening uden den risiko, at de mister deres arbejde. Så jeg tror ikke der komme nogen debat.

Ingen kommentarer: