lørdag, april 19, 2008

Konfirmationsord

I morgen skal jeg have det sidste hold konfirmander i Horne og Asdal - og naturligvis får de også et bibelord med sig som deres konfirmationsord.
Jeg bruger meget tid på at finde frem til et ord, som måske kunne sige dem et eller andet, men det er faktisk svært. Jeg har op til flere gange givet noget af de aller stærkeste vers i Bibelen til nogle konfimander, men sådan lige i øjeblikket så det ud til, at de ikke lige fattede dybden i det. Måske gjorde de det - måske ikke... og finder de det frem om føje år, kan det jo være, at de så forstår det. Jeg har i hvert fald i år forsøgt at skrive lidt kommentar til hver eneste af versene i deres Nye Testamente. Måske det kan hjælpe lidt på vej.

Jeg kan huske, at jeg var meget glad for mit konfirmationsord den gang - mener jeg da! Det er i hvert fald et ord, jeg er enormt glad for i dag - det er Paulus, der skriver: "Strid troens gode strid, grib det evige liv, som du er kaldet til". Wau.... sikke dog en opfordring. Sikke dog en overskrift på en præstegerning, ikke?
Nå - jeg bliver altid ramt af to følelser, når konfirmationen nærmer sig: 1) Rørstrømsk nostalgi. 2) Misundelse over, at rigtig mange af dem skal hjem og have tarteletter (mums).

Ingen kommentarer: