onsdag, juni 25, 2008

Møg-kommune!

For det først: Jeg er for store enheder, hvis det bare fungerer. Jeg synes f.eks. det kunne være lidt mere spændende at droppe kommunerne og så centralisere magten i armtsrådene (eller hvad de nu hedder). Det vil være lidt sejt.

For det andet: Jeg er ikke lokalpatriotisk for Hirtshals-området, selv om jeg bor her. Mit hjerte banker stadigvæk for Odense, og jeg holder med fodboldklubben OB også selv om ikke kan navnet på en eneste af deres spillere eller navnet på deres træner. Jeg er odenseaner.

MEN... på trods af alt dette, så må jeg erkende, at jeg endnu ikke har fundet en eneste god ting ved at Hirtshals kommune og andre kommuner er blevet lagt under Hjørring Kommune. Her er tre trælse historier:

1.
For nogen tid siden kom det frem, at man ville droppe bybusserne i Hjørring fordi de var for dyre. Og det første jeg tænkte: Er der overhovedet bybusser i Hjørring? Jeg smågrinte lidt, for det må da være en joke. Og hvis der var bybusser, så er de da fuldstændig overflødige. Nå, men forslaget blev taget af bordet, og det skulle så financeres ved at vejene omkring i kommunen skulle nedprioriteres. For hvad? For at folk i en lille provinsby kunne have deres bybusser, som der ikke er brug for - i forhold til at flertallet af kommunens borgere skulle leve med lidt flere slidte veje og dårligt vedligeholdte broer. Hrmff...
Jeg ved godt, at vi skal opprioritere den kollektive trafik og skaffe os af med den undøvendige biltrafik, men det er altså svært, når man bor på landet.

2.
Der er også sket en ændring i renovationsvæsenet, for at få samlet al skraldindsamlingen et sted og sommerhusejere, skal så også være med i den ordning. En af vores venner bor ret isoleret i forhold til naboer - den nærmeste nabo og køer og et eller andet pelsdyr. Han kan så ikke få lov til at få et privat selskab til at hente hans affald en gang om måneden i en store container. Det var politisk besluttet, og det skete for at man ikke skulle genere naboerne med lugtgene. Så det blev en fordyrelse i forhold til den gamle ordning.

3.
Den sidste ting i denne omgang handler om Boel-testen. En test, som småbørn bliver prøvet med for at checke om de nu også kan høre og reagerer hensigtsmæssigt. Men den er også blevet droppet i Hjørring Kommune, men bibeholdt i vore andre nabokommuner.
Jeg havde glædet mig helt vildt til den boeltest - det har i lang tid været det eneste, jeg har vidst om baby-pleje og -undersøgelser. Og så skal Josva ikke have en Boel-test. Jeg er harmdirrende! Møg-kommune!

Ingen kommentarer: