mandag, august 10, 2009

Uwe Holmer

Det spændende ved at være præst i et ferie-paradis som vores er, at der kommer spændende personligheder på ferie i området. Jeg tænker ikke på kendisser fra fladpandet fredagsunderholdning i fjernsynet, men mennesker med noget på hjertet, mennesker med en god historie.


En af disse kom forbi igen i år – en tysk teolog og hans kone. Men det er nu ikke dem, jeg vil fortælle om, selv om det også er spændende. Nej, jeg vil fortælle om deres gamle præst, Uwe Holmer. Vi skal skrue tiden tilbage til den gang det hed Øst- og Vesttyskland. Uwe Holmer boede sammen med sin kone og deres otte børn i Østtyskland. Alle deres otte børn søgte ind på universitetet, men alle fik afslag… og det fra allerhøjeste sted, undervisningsministeriet. Dér sad Margot Honnecker – som var gift med DDR-chefen Erich Honnecker – og styrede ministeriet. Og det var ikke svært at gætte sig til hvorfor de blev afvist: Som præst skulle hans børn ikke have nogen chance i et kommunistisk og ateistisk land.


Østtysklands kollaps i 1989 var også et personligt kollaps for familien Honnecker. Fra at være højt på strå var de pludselig uden luksus embedsbolig, uden arbejde, uden penge og uden venner. Folk stod i kø for at lægge afstand til den synkende skude Honnecker. Undtagen Uwe Holmer, der sendte en invitation til de to om at de kunne komme og bo i præstegården. Familien Honnecker havde intet alternativ, så de takkede ja til invitationen.


Det var ikke naturligt at gøre sådan noget, som pastor Holmer gjorde – de fleste, der havde lidt og blev forfulgt af DDR-systemet ville hellere have set ægteparret leve på gaden end at hjælpe dem på nogen måde. Holmer modtog hade-breve fra hele landet for sin handling – endda folk fra hans egen kirke truede med at melde sig ud og stoppe med at betale til kirken.


For mig at se viste Uwe Holmer en så radikal kærlighed og omsorg, at det ikke kan beskrives med andre ord end med ordene ”Kristendom i praksis”. Det er at følge Jesus, der sagde: ”Jeg siger jer: Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer for at I må være jeres himmelske faders børn; for han lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige” (Matthæusevangeliet 5,44-45).

----------------------------------
Sådan kunne man læse i kirkebladet for Horne og Asdal oktober-november-december sidste år. De feriegæster, som jeg omtaler i andagten, har netop sendt mig en bog om Uwe Holmer - hans biografi. Den glæder jeg mig til at læse - jeg tror virkelig, at man kan lære noget af ham.

Ingen kommentarer: