tirsdag, december 07, 2010

Hvem er jeg?

Dietrich Bonhoeffer - tysk teolog... skrevet rigtig meget fantastisk godt. Blandt andet bogen "Efterfølgelse"... wau!
Han fulgte efter - "kæmp for alt hvad du har kært" - også selv om det førte ham imod Hitlers ønsker - som en anden Kaj Munk (levede samtidig med ham). Hans sidste tid foregik i en KZ-lejr og ganske kort tid inden Hitler bukkede under, så ville Hitler lige rydde op, og det blev Bonhoeffers død.
I juli 1944 skrev han disse linier i fængselet:

Hvem er jeg?
Ofte siger de til mig,
jeg træder ud af min celle
rolig, munter og fast
som en herremand ud fra sit slot.

Hvem er jeg?
Ofte siger de til,
jeg taler med fangevogterne
frit, venligt og klart
som havde jeg at befale!

Hvem er jeg?
De siger også,
at jeg bærer ulykkesdagene
ligevægtigt, smilende og stolt
som en, der er vant til at sejre.

Er jeg virkelig det, andre siger om mig?
Eller er jeg bare det, som jeg ved om mig selv?
Urolig, længselsfuld, syg som en fugl i bur,
kæmpende for at få vejret, som om én havde mig i struben,
hungrende efter farver, efter blomster, efter fuglestemmer,
tørstende efter gode ord, efter menneskers nærhed,
rystende af vrede over vilkårlighed og smålig krænkelse,
drevet hid og did af forventning om store ting,
afmægtigt ængstelig for venner i uendelig fjernhed,
træt og tom til bøn og tænken og skaben,
mat og rede til at tage afsked med alt?

Hvem er jeg? Denne eller hin?
Er jeg i dag den ene, i morgen den anden?
er jeg begge dele på én gang?
For mennesker en hykler - for mig selv
en foragtelig, ømskindet svækling.
Eller ligner det, der er tilbage i mig, den slagne hær,
som går i opløsning lige før den vundne sejr?

Hvem er jeg? Ensomhedens spørgen holder mig for nar.
Hvem jeg så end er - Du Gud kender mig, Du er min far!

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Dette er ikke specifikt til det, du skrevet, men gælder generelt for din hjemmeside:
Jeg kan godt lide at kommer her på din side, for der er virkelig lidt af hvert at kommer efter. Alt fra morsomme ting (jeg kan næsten se den situation med hunden for mig) til ting, der sætter tankerne i gang - og ting, hvor jeg ikke er enig med dig. Og det er herligt!
Jeg er sikker på, at du er en skøn præst for din menighed - jeg håber, at de sætter pris på dig.
Tak fordi man kan få lov til at læse med!

Kim sagde ...

Tak... får jo helt røde øre af den flotte omtale!
Men det var nu en rigtig træls oplevelse med hunden - lidt pinligt også. Og min inderlomme lugter stadigvæk af pølse!

kh
Kim