mandag, marts 18, 2013

Tillykke, Mette!


Kære Mette
Tillykke med din sejr! Tillykke til os præster - som du har kæmpet for.

Jeg forstår stadigvæk ikke, at man bliver ved med at sige, at du var på kanten med sognet - når retsteologen taler om "længerevarende uoverensstemmelser mellem præst og menighed". Men det var netop ikke mellem menighed og præst - men mellem ansatte og nogle fra menighedsrådet.

At der manglede en rygende pistol fra systemets side, er et godt billede, for det var godt nok tyndbenet de ting, der kom frem. Sådan lidt at nu skal vi finde noget. Alene citatet her fra artiklen får det til at løbe koldt ned ad ryggen på mig:

"Ifølge hans (en provst, som jeg sætter utroligt højt) vurdering var sognepræsten årsag til mange problemer. Blandt andet fordi hun låste sine døre i præstegården.
Medlemmer af menighedsrådet og flere af de ansatte ved de tre landsbykirker opfattede de låste døre som et problem. Det virkede uvenligt, og de kunne ikke komme ind i konfirmandstuen, uden at præsten lukkede dem ind; enkelte gange måtte vente udenfor."

Undskyld - jeg har ikke lyst til at have min dør ulåst hverken her i byen eller på landet. Og var det et problem med at komme ind til konfirmandstuen (som jeg går ud fra ikke er så lille, så præsten har helt råderet over den), så kunne man ordne det med at lave b-nøgler til den dør give nøglen til dem, der har brug for det. Og så kunne låse ordentlig af ind til selve præsteboligen med en a-nøgle.

Jeg kan simpelthen ikke se, at du havde gjort dig skyld i noget, som fortjener en fyrring. Men systemet - måske endda også den daværende biskop - var ude efter at få dig af vejen, og så måtte resten af systemet følge trop.

Du har vundet - men du får nok aldrig ansættelse i den kongelige danske folkekirke igen. For "der er jo nok et eller andet i vejen".

Og ja - det er vel det eneste: Du var fra Sjælland og fik stilling i Nordjylland - men med mindre, at du skjulte det og løgn om de ophav under samtalen, så kan man vel ikke klandre dig for den del af det.

Jeg håber, at denne dom må give dig en personlig oprejsning - og jeg skammer mig på min stands vegne over, at så få præster som tilfældet er, har bakket dig offentligt op. Er det fordi vi er bange for at være de næste?

Alt godt fremover!
Kærlig hilsen
Kim

- artiklen, der henvises til, kan læses her

Ingen kommentarer: