onsdag, februar 27, 2013

Farvel til paven

" imageanchor="1" style="clear: left; margin-bottom: 1em; margin-left: auto; margin-right: auto;">
En pave forlader sit embede
Ja, så oplever pave Benedikt XVI noget som ellers nærmest ingen pave har oplevet før ham: Han oplever at få sin embedstid analyseret og karakteriseret. Det er normalt noget, der først lader sig gøre, når den siddende pave er død... men nu får han altså "glæden" af at lytte  og læse dette selv.

Jeg må erkende, at jeg faktisk ikke kender så meget til den nuværende pave - eller "endnu nuværende pave". Nu er det med paven jo noget, som ikke rigtig betyder noget for de fleste af os her i Danmark, men jeg må dog erkende, at jeg har købt en enkelt bog af ham i forbindelse med hans afgang. Den lød spændende, så jeg fik den bestilt hjem. Han lyder til at være en strammer og en dogmatisk konservativ katolik/kristen.

Man kan sige meget om den katolske kirke - og sikkert også meget godt - men der er en ting, som jeg synes, at jeg godt kan misunde den katolske kirke for: De er ligeglade med om det der bliver prædiket og det, der praktikeres i kirken vinder gehør og er i overensstemmelse med hvad "folket" ønsker, tænker og lever - når bare det er i overensstemmelse med kirkens teologi. Og naturligvis: De får slag på den baggrund - der er nok mange, der vender dem ryggen, fordi det ikke lige passer ind i den moderne tankegang, det, der er teologi og praksis i kirken - men en kristendom, der er populær hos alle mennesker, vil jeg faktisk sige ikke er den sande tro på Jesus.

Det kan vi lære af den katolske kirke: Ikke at være bange for "folket" - for vi har noget, som ikke alle bryder sig om at høre, men som alle har brug for at høre og rette vores liv ind efter. Folkekirken er bange for "folket" - og lader "folket" opdrage på kirken og udvikle kirken, istedet for det, der var meningen, at man i kirken skal finde vejledning og hjælp til livet... som "folket" ikke bare kan regne ud af sig selv.

Nå - rigtig godt otium - og bliv nu ikke ked af det, hvis der bliver sagt for grove ting om dig og din regeringstid... det er alligevel hverken dem eller os, der skal dømme. Og brug så tiden på at bede - der er brug for alle bønner - også fra en pave emeritus.

Ingen kommentarer: