tirsdag, november 06, 2007

Nonverbal kommunikation

I dette halvår studerer jeg - foruden alt det andet, jeg hygger mig med - kommunikation. Og er kommet til det, der kaldes nonverbal kommunikation. Altså det vi siger uden at åbne munden. Det er faktisk utroligt hvad man kan sige uden at sige noget. I kender sikkert udtrykket: "Jeg kan læse ham som en åben bog".
Det er interessant - men det er faktisk også lidt uhyggeligt, at man faktisk kan lære at styre sin nonverbale kommunikation, så man kan styre hvad andre læser i en. Hvordan man faktisk går ind og manipulerer med de andre, fordi man styre hvad de ser i en. Man kan finde bøger, som lærer en, hvordan et håndtryk kan styre andre....
Der er noget facinerende over den tanke, at ens kropssprog kan kontroleres - men også noget frastødende, at det kan bruges ud over en selv - altså en slags løgn overfor andre mennesker. For man siger noget andet med kroppen, end det man egentlig burde sige.

Nå - bare en lille strøgtanke.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej
Jeg tænkte på om du måske ville sende mig nogle ting om nonverbal kommunikation, da jeg har projekt om det. Det kunne også være rigtigt fedt, hvis du havde nogle filer, med forskellige ting man gør, der ikke er bevidst. Hvis du vil hjælpe mig, er min mail: pernille9ooo@hotmail.com
På forhånd tak
-Pernille