tirsdag, marts 04, 2008

Dagens bibelord

Jeg har lige for en time siden sagt farvel til lærerene på Horne Ungdomsskole, der skal til Nigeria på studietur. I kan følge med på denne side: Tryk her.

Men inden jeg lukker og slukker for i dag, så lige en dejlig opfordring fra Paulus. Han skriver det til menigheden i Kollosæ: "Når I nu har taget imod Kristus Jesus, så lev i ham" (Kol 2,6).

At være en kristen er ikke blot at kunne en masse remser udenad, melde sig under en bestemt kirkes faner og underskrive en tilmeldingskupon. At være en kristen er at have taget imod en bestemt person. Og for at modtage noget i sine hænder, kan man ikke have en masse andet. Får man en stor gave, så må man lægge alt andet til side, så man kan bære det med sig. På samme måde med at modtage Jesus - der skal vi lægge alt det til side, som vi selv har... og så bare tage imod med det mindste, der findes i verden: Troen. Troen, der ikke er noget, men som alligevel er alt, fordi den modtager ham, som vil være alt for dig.
Og fra da af, da vi tog imod ham som vores frelser, så var det ikke til noget statisk og ensformigt, men så var det til et liv. "Lev i ham" - eller som der stod i den gamle oversættelse: "Vandre i ham".

Når man vandrer har man et mål - det er ikke en slentren fra side til side, men en målrettet vandring. Og at leve er at udvikle sig sammen med den person. Det er at opleve forskellige ting med denne person... Her: Med vores frelser.

Jeg kan godt lide det her billede, som jeg har vist tidligere på disse side, Emmaus-vandrene. Tryk her for at se det. Jesus, der vandrer med disciplene, også selv om de ikke ved det er ham.
Sådan kan det føles fra tid til anden, at han ikke er her i vores vandring/i vores liv, men vi må holde troen fast på, at han er der. Og vil leve sammen med os.

Jeg tror jeg vender tilbage senere med lidt flere småtanker ud fra dette bibelsted - klokken er mange, baterierne både i min krop og (hvad værre er) på min bærbare computer, er ved at løbe tør. God nat.

Ingen kommentarer: