tirsdag, august 26, 2008

Middelmådighed (del 2)

I april skrev jeg om at teambuilderens "bedstefar", Meredith Beldin, kom med bemærkningen om, at man ikke skulle koncentrerer sig om sine dårlige sider, men bruge sine kræfter på de stærke sider. Det andet ville bare føre til middelmådighed, men hvis man brugte tid på at opelske de gode sider af en, så ville de virkelig kunne udvikle sig til noget godt.

Det bliver bekræftet i dagens forside på DR.dk, hvor man under overskriften "Gør det du er bedst til - og lev længere" behandler emnet. Læs artiklen her. Det er ud fra tanken, at man skal gøre op med at have fokus på det negative. Videnskabeligt bygger det på en Martin Seligmann,
"gjorde op med psykologernes normale fokus på at behandle folks psykiske
problemer i håbet om at bringe patienterne tilbage på et middel-niveau af
tilfredshed. Seligman mente, at det var endnu vigtigere at finde ud af, hvorfor
nogle mennesker er lykkelige. På den måde kunne man nemlig forebygge
depressioner i overhovedet at udvikle sig"
Nå - du kan selv læse artikelen på DRs hjemmeside.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Nemlig, Kim. Jeg tror du/de har fået fat i noget vigtigt. At se det man har i sit liv, som gør en lykkelig, og som er positivt og er en styrke for én.
Når det banker på og man tænker, hvorfor ramte det mig, hvorfor har/er/kan jeg ikke det og det, så er det godt at huske på, at vi har så meget andet. Ingen har alt, men alle har noget..(tror jeg).

Det er en gave at kunne se det man har, og acceptere at der er ting udenfor ens rækkevidde, og at andre har noget man selv mangler. Jeg er næsten sikker på, at vi alle selv har noget, som de andre gerne vil have/opnå.

Jeg føler mig i hvert fald tilfreds med det jeg har, og det er Guds værk iblandet at jeg har en stædig vilje til at fokusere på det gode.
Det er godt at finde stædigheden frem og fokusere på DET vi netop har i vores liv, som gir lykkelighed for os. Det kræver noget men er bestemt det hele værd. For så jager man ikke efter "noget", men hviler i sig selv, i sit liv, og kan undgå bitterhed.

kh Tanja