tirsdag, december 16, 2008

Jordskælv i Danmark

Hvor er det dog pusseløjerligt, at folk i Danmark har oplevet jordskælv! Det er da virkelig noget at skrive hjem om... men der er dog noget, jeg ikke forstår. På de fleste nyheds-hjemmesider står der, at det medførte telefonstorm på alarmcentralen, hvor bekymrede borgere ringede ind. Hvorfor?
For at få at vide hvad der var sket? Jamen så gå da på nettet eller se tekst-tv.
For at få redningsfolk ud for at se om ens hus har taget skade? Jamen står det endnu, så er der vel ingen grund til at ringe nu, men gå ud og checke selv om der er noget galt.
"Vi har ingen anmeldelser fået om skader, men vi har fået mange anmeldelser fra folk, der har mærket det" udtaler en vagtleder fra Københavns alarmcentral.

Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår hvorfor folk ringer ind. Selvfølgelig bliver folk da forskrækket, og så må nogen gøre et eller andet. Vi er i en lille krise her, så samfundet må komme og redde os. Man er ude i en situation, som man ikke selv kan håndtere, så man hiver ud efter den eneste livline, som man har tillid til: 112.

OK - men var der nu virkelig sket noget, ville det så ikke være katastrofalt, om de ægte tilskadekommende ikke kunne komme igennem, fordi der var nogle, der lige skulle fortælle, at de da også havde mærket skælvet? Og mon ikke alarmcentralen i en katastrofe ville være overbelastet i forvejen af folk, der virkelig var kommet galt afsted, så man bare forplumrede billedet med ens pseudo-katastrofe?

Nå, men det siger naturligvis noget om fredelige Danmark - vi er ikke vant til at der sker noget, så når der sker det, der i verdensperspektiv kunne kaldes "ingenting", så ringer vi efter myndighederne, der så skal komme ud og berolige os.

Længe leve fredelige Danmark - og god tirsdag.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Du har ret, jeg græmmer mig også over de mange ligegyldige opkald! Håber sandelig ikke at det har kostet nogle livet, at der var så meget trængsel på linien; jeg tænker, hjertestop hos en person, og så kan ægtefællen vente 3 x så længe i røret til Alarmcentralen pga. andre folks trang til drama.. frygteligt!!!

Men her er en til et lille smil: Min veninde fortalte, hun ringede til en bekendt for at høre, om han og konen havde mærket jordskælvet..."nej,,, dvs. godtnok så faldt der en bog ud af reolen pga. rystelserne, og min kone faldt ud af sengen - - ellers mærkede vi intet til det..!".
:O)
Glædelig jul oppe i det nordjyske.
Kh Tanja