søndag, november 01, 2009

Allehelgens-tanker

Det er i dag Allehelgensdag - eller sådan, som vi vel rent kirkeligt behandler dagen nu: Alle Sjælesdag. Hvor Allehelgensdag handler om "Den store hvide flok" - martyrene, som Brorson skriver om:

"Her gik de under stor foragt,
men se dem nu i deres pragt" (Salmebogen, 571).

Men nu er det mest alle de døde, der er i centrum - alle sjæle. Om man så går fuldstændig amerikaner-amok, og gør det til halloween med græskar, drabelig udklædning og "chick or treat" eller man tager et starinlys og en blomst og går i ro og mag op på kirkegården. Det er det sidste, jeg vil satse på i dag. I dag - lige som sidste år - får vi ledsagelse af mine svigerforældre... dejligt at de kommer og er med til at markere denne dag med os.

Den første salme, vi skal synge ved gudstjenesten her om en helvandentimes tid, er "Stat op min sjæl", som indeholder de flotte, stærke og smertefulde linier

"Kom, hjerte, med hvad dødt du har,
hvad du med sorg til graven bar,
gak med det alt til ham, som døde,
men levende dig nu vil møde" (Salmebogen 224,5).

Jeg synes virkelig, at det vers går lige i hjertekulen på mig - ja, vi har bragt noget kært til graven, men det er stadigvæk i vort hjerte.

Dig, der har mistet en, du holder af, kender du ikke det? At vi har dem stadigvæk som minde, savn og knuste drømme i vores hjerter? Og netop dem, som vi har dér, kan vi få lov til at bringe til Jesus. Ham, der døde - ligesom vore kære døde, men som er levende... ligesom vore kære en gang skal blive levende. Jesu død på korset tilintetgjorde mine og mine kæres synder - Jesu opstandelse viser, hvad det betyder for mig og mine kære. Han lever og I skal leve!... de skal leve.

Jeg aner ikke hvad der sker på den anden side af døden - har aldrig været dér. Men min bedste ven og frelser har været dér - og er der stadigvæk... og han vil tage imod os, som han har taget imod vore kære. Det er derfor ikke ukendt land, for vi har Jesus som vores guide.

Jeg håber, at du må få en rigtig god allehelgensdag...

Ingen kommentarer: