søndag, november 15, 2009

København - et flop?

Nå, nu er København-miljø-topmødet endelige blevet lagt i kisten, i hvert fald rent forventningsmæssigt. APEC -som består af nogle af de førende økonomier som USA, Kina og Australien har i hvert fald droppet det centrale klimapunkt om at halvere CO2-udledningen inden 2050. De kan simpeltehen ikke nå at nå til en aftale, siges dér.

Ond mistanke
Ikke nå det... der har jo simpelthen været forhandlinger og møder på alle niveauer i hele verden. Ikke nå? Jeg tror simpelthen, at de ikke har en vilje til det - selv Barack Obama har det kun i sin mund, så på det punkt ligner han lidt "den store djævel" (sådan er han i hver fald fremstillet i medierne, forgængeren George W. Bush. Men denne sagde dog tingene ligeud. For det er jo dyrt, det gør det dyrere at være f.eks. amerikaner. Det kan simpelthen ikke økonomisk betale sig - men rent menneskeligt kan det ikke betale sig at lade være.
Jeg ved godt, at det er en ond mistanke dér her - og især følgende: Hvad lavede Anders Fogh Rasmussen så, da han rejste verden omkring og talte klimaets sag? Ja, han endte jo som NATO-generalsekretær, var det hans rigtige mål for hans rejser - og så var klimatopmødet bare et middel? Tjah... det kan man jo have lov til at gætte om, men han har i hvert fald ikke gjort sit til at bane vejen for en aftale her i år.

Menneskeskabt eller naturlig udvikling?
Ja, ganske ganske få forskere mener jo, at klimaforandringerne ikke er menneskeskabte, men ganske naturlige og noget, som vi mennesker ikke kan gøre noget ved. Tjah... jeg håber faktisk de har ret, for vi mennesker kan åbenbart ikke tage os sammen til at gøre noget seriøst ved det.

Bare en lille bøvs her før middag-. God søndag - og nyd det gode vejr. Der kommer vist åbenbart mere af slagsen i de kommende år. (Se her)

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej webpastor

Er du stoppet med at lægge dine prædikener på nettet?
Æv, dem vil jeg da savne:0)

Kim sagde ...

tak - det er altid rart at være savnet, ikke :-)
Nej, jeg er ikke stoppet med at lægge prædikener ud, men jeg har bare så travlt lige pt, så jeg har ikke lige haft ro på mig til at smide de to op, jeg har liggende... men det kommer...

tak!!

Anonym sagde ...

Har man som præst allerede juletravlt? :o)

Glæder mig til at læse prædikenerne!