søndag, oktober 11, 2009

Skønt at være far...

Det bliver bedre og bedre... havde nogle sagt til mig, for 2 år siden, at det ville være så skønt at være far, så ville jeg have sagt:"Det er dejligt at høre", men dybest set havde jeg ikke troet det. Josva er simpelthen bedre, smukkere og sødere end jeg overhovedet har kunne forestille mig.

Tænk - sådan et dejligt lille barn, der er blevet os betroet... som er blevet mig betroet. Et lille væsen, der er ved at opdage verden og sig selv. Som skridt for skridt finder ud af hvad livet er - og som møder det hele med smil og forventning om, at alt da naturligvis vil ham det godt.
Når han sidder i indkøbsvognen og vi kommer hen til kassen: "Hej hej"... lyder det med et kæmpe smil. Eller da han kom mig i møde i morges imellem gudstjenesterne og holdt op med at græde (han måtte ikke smide øllebrød ned i saftevandet... dumme mor) - og kom storsmilende og ville have et knus af sin far. Eller da han i går aede mig over kinden med sin små fingre.

Jeg bliver simpelthen så lille, når jeg tænker på min dreng. Alt det han oplever nu, er starten opå hans liv og er det, som vil fremstå som det eventyriske fortidland, der hedder "barndommen". Præstegården her i Horne vil være hans første barndomshjem - det sted, hvor alting på en eller anden måde bare var rosenrødt.Og vi er ansvarelige for at det skal blive så rosenrødt og godt...

Jeg havde aldrig troet, at det ville være så godt at være far. Der er meget arbejde i det - det er mange bekymringer... men glæden er så meget større. Uanset hvor mange mennesker, der havde stillet sig op og svoret for mig, at det var godt at være far... ja, jeg tror, da at jeg ville tro, at det var godt for dem.... men de er jo også "dem", jeg er "mig" og vil sikkert opleve det på anden måde. Og lige som man tror, at nu bliver det ikke bedre med ham, så giver han lige en tand til... smiler lige lidt ekstra. Griner og ryster hovedet, som kun den lille bette prut kan gøre det - og han har igen overgået sig selv.

Bare en glad stemningsrapport her fra Horne. Håber I har haft en god weekend - og dem af jer, der skal have efterårsferie, til jer, vil jeg håbe, at I må slappe godt af og nyde tiden med jeres nærmeste.

Ingen kommentarer: