fredag, oktober 09, 2009

Devaluering af fredsprisen II

Dette er anden gang, jeg skriver om devaluering af fredsprisen - sidste gang jeg gjorde det var for 2 år siden, da Al Gore fik prisen - I ved "the former-next president of the United States" som han siger, når han skal være sjov (se mit indlæg her).
Denne gang er det den amerikanske præsident Barack Obama, der skal have fredsprisen. Og igen - jeg synes det er at devaluerer den pris. Jeg er fuldstændig ligeglad med hvem, der får prisen... men jeg synes der er så mange andre, der vil være mere oplagte.
Han får prisen, fordi han igen giver verden håb - men han har jo faktisk ikke lavet noget. Sådan reelt - i denne video (fra Saturday night, hvis den skule være forsvundet fra nettet) gør på en sjov måde opmærksom på at Obama faktisk ikke har lavet noget - han har lovet noget, men ikke lavet noget. Han har næsten være i gang i et år, men har ikke noget at vise... ja, han var tre måneder om at vælge sin hund. I klippet siger "Obama" hvad han har lovet, og hvad han har gjort:
Lukket Cuba-basen - nej
Ude af Irak - nej (ikke i hvert fald ikke sidste gang han checkede)
Gjort forbedringer i Afghanistan - nej (det er faktisk blevet værre)
Reformer af sundhedsvæsenet - nej
... se den - den er faktisk sjov!



Men ærligt talt - jeg kan godt lide Obama - han skal nok få lavet noget stort... men lige nu har han altså kun holdt gode talere - og hvor mange af dem har han selv skrevet, og hvor mange af dem har hans taleskriver lave?
Jeg synes virkelig, at der er andre, der burde stå først i rækken - og være mere oplagt til den præmie.
- Hvad med Morgan Tsvangirai fra Zimbabwe? Vel har han heller ikke lavet noget, men har har dog kæmpet og ofret for demokrati og fred.
- Hvad med (symbolsk) oprørene for fred og demokrati i Iran?
- Hvad med det afghanske folk, der trods lidelser gik hen og stemte, da der var valg - flere blev straffet for det af Taleban?
... bryder man sig ikke om at give store grupper prisen (det har man dog gjort før), jamen så kan man da sikkert nok finde en person der på en særlig måde repræsenterer dem.

Som sagt, så er der en masse mennesker, der for mig at se, burde stå foran Obama... også fordi han sådan set ikke har lavet noget endnu. Og nej - jeg er ikke antiamerikansk. Nej, jeg er ikke racist. Nej, jeg er ikke republikaner. Nej jeg.... er ikke andet end en, der egentlig er lige glad med Nobels fredspris, for den er virkelig igen blevet devalueret... når der nu er noget, der hedder Nobels Fredspris så kan man jo lige så godt bruge den rigtigt og støtte de rigtige - og hædre de rigtige. Det mener jeg ikke man gør her.
Så det vil virkelig stå Obama godt, hvis han sagde tak for tilbudet, men bad dem vente nogle år endnu, og så give den til nogle andre. Det gør han nok ikke... så tillykke med den, Obama. Gid du må vise dig værdig til at modtage den.

Ingen kommentarer: