fredag, marts 11, 2011

Jeg glæder mig til påsken

For første gang... ja, i mange år... glæder jeg mig til påsken!! Og hvorfor gør jeg det?
  • Er det fordi, vi har planlagt en masse nye tiltag og eksperimenterende måder at fortælle påskens budskab på? Næh!
  • Er det fordi, vi har engageret en gruppe musikere til at lave en koncert-gudstjeneste med læsningere og refleksioner langfredag? Næh!
  • Er det fordi jeg som præst har læst et eller andet eller fundet et eller andet i påskedags evangelium, der virkelig får teksterne til at blive relevante? Næh!
... jamen dog... hvorfor glæder jeg mig så, er det fordi jeg får besøg af min familie? Næh!

Måske glæder jeg mig, fordi vi netop ikke har planlag en masse nye tiltag og eksperimenterende ting - fordi vi ikke har engageret en gruppe musikere - fordi jeg ikke har fundet eller læst et eller andet nyt - fordi jeg ikke får familen på besøg (det er i hvert fald ikke planlagt)... måske vi i år skulle prøve bare at lade teksterne stå som de nu engang står. For i modsætning til f.eks. Jesu lignelser og stridssamtaler, så er der altså ikke rigtig noget, der skal tolkes på i påsken - det er simpelthen så råt og så voldsomt og så storslået, at jeg faktisk synes, at enhver prædiken om den så ellers er så genial som den være kan... jamen, så skygger den bare for det store og stiller sig i vejen.
  • Skærtorsdag - vi kan alligevel ikke forstå hvordan nadveren "virker", men vi har Jesu ord: Tag og spis, tag og drik for det her er mig. Tag og tro! ... ikke tag og forstå.
  • Langfredag - Jesus blev pint, Jesus blev hånet, Jesus blev pint til døde - sikkert ved at blive kvalt stille og roligt, fordi hans arme ikke længere kunne ham oppe. Og han gjorde det for mig!! Det er ikke meget at tolke på - men en del at skamme sig over. Her er Guds søn, og vi slog ham ihjel!
  • Påskedag - det, der ikke kunne ske, skete. Jesus blev levende. Her er Guds søn, og han er levende igen. Og du skal leve.

Måske skulle jeg i år simpelthen bare lade teksterne tale! Måske skal jeg ikke forsøge at være genial. Måske skal jeg træde til side og lade Jesus komme til i ord og handling - både de handlinger, som han fortog den gang, og de handlinger, som han ønsker at gøre i os alle.

Teksterne... de er jo lige her... læs dem og lad dem leve deres eget liv. Måske er det derfor jeg glæder mig til påsken, for i år skal teksterne leve!!

Ingen kommentarer: