tirsdag, september 13, 2011

Protest-udmeldelseblanket?

Første gang troede jeg lidt det var ment som en provokation, da jeg stod med en udmeldelse-blanket, der var hentet fra Dansk Ateistsamfund (eller hvad de nu kalder sig). For jeg regnede ikke med, at de var ateister – hvem er i grunden det, sådan af ”tro”?!


Men da jeg så her den anden dag stod med den anden blanket – også fra ateistisk samfunds hjemmeside… så var det at femøren faldt! Det er naturligvis fordi der ikke er nogen egentlig blanket for udmeldelse af Folkekirken - jeg har en gang meldt en person ud, der havde skrevet sit ønske ned på en afrevet side fra en kalender. Alle informationerne stod dér - men på en lille uanselig lap blev kontakten til Folkekirken altså kappet.

Det slog mig så – jamen skyldes det ikke, at der netop ikke findes nogen blanket fra folkekirken? Og folk vil jo gerne have et eller andet at forholde sig til – et eller andet at skrive deres navn på for at det virker seriøst deres ønske. Og så går man ind og googler ”udmeldelse af folkekirken” og første linje – ganske rigtigt: ateist.dk

Det er da derfor, at jeg nu har modtaget to sedler hentet fra den side - ikke fordi det (nødvendigvis) er ateister, men det er her man kan finde en blanket.

Så lad os dog lave en blanket fra Folkekirken, så vi kommer op på i hvert fald nummer to mulighed på Google, så ateist.dk ikke får den fjer i hatten at være udmeldings-lystne danskers foretrukne hjemmeside.

2 kommentarer:

Jakob H. Heidelberg sagde ...

Nu ved jeg tilfældigvis, at Kirkeministeriet rent faktisk havde en blanket, som de trak tilbage for nogle år siden, uden at erstatte med en ny. Man kan kun gisne om hvorfor.

Men hvis du virkelig vil gøre noget aktivt på området, så gør det da muligt, at lade folk melde sig ud (og ind) via borger.dk. NemID er fremtiden, ikke blanketter ;-)

Kim sagde ...

Det er rigtigt, at der var en blanket, og nogle præster har nogle af dem liggende stadigvæk som de deler ud af. Men den er altså blevet droppet - fordi? Ja... aner det ikke.
Ved nu ikke lige om jeg er den rette til at gøre noget aktivt - man kan godt (i princippet) melde sig ud via. mail, men jeg (jeg er præst) har alligvel bedt om at få en underskrift på et stykke papir først... ved godt at det nok ikke var "lovligt" at kræve det. Men jeg havde det bare lidt svært ved at melde en ud - og så kun have en mail, der kunne være sendt af sted fra hvem som helst.
Men sandt - hvorfor kan man ikke melde sig ud via. en eller anden form for hjemmeside med koder, så man er sikker på at det er en selv?
Er måske ikke så vild med at man kan melde sig ind bare uden videre. Ikke for at der skal være nogen hindring, men tværtimod for at det skal være vedkommende og personligt. At man melder sig ind i "klubben" og bliver hilst velkommen af præsten.