onsdag, oktober 16, 2013

Onsdagstanker: Ingen debat

Der er blevet lavet en undersøgelse om den seneste debat om vielse af homoseksuelle. Det viste sig netop, at mange præster holdt sig fra debatten - lige bortest fra den i Kristeligt Dagblad. Og så var det nogle få og biskopperne, der var på færde.

En af grundene til det, skulle være, at der var en uforsonelig og spids debat mellem de to fløje... det synes jeg nu ikke passer - i hvert fald kun for dem, der var positive overfor vielse af homoseksuelle. Aldrig har jeg mødt så meget had og så grumme beskyldninger som hos dem. Man skulle bare sige ordet "nej" og så vældede det frem. Vi var lige flyttet ind og skulle have TDC til at etablere telefonforbindelsen - og da han hørte, at jeg mente et nej til det nye ritual... så var den venlige TDC-kundeservice væk. Og der var ikke ende på hvor snæversynet jeg var.

Den sidste debat var vel også bare en pseudo-debat - endnu en hørringsomgang, hvor selv ministeren ikke ventede på at få resultatet, før han offentliggjorde det. Man havde kørt kirkefolket død - der skal meget for at et menighedsråd sætter sig og laver et hørringssvar, så jeg orkede ikke at få mit menighedsråd med igen, da det igen kunne være aktuelt. Hele debatten var bare et præludium til selve lovgivningen - man var ikke interesseret i at høre noget negativt og i hvert fald ikke interesseret i at tage hensyn til det. Så hvorfor blande sig igen? Hvorfor sige sin mening igen? Jeg havde jo en gang sagt min mening om den sag - og den står jeg ved - for jeg har endnu ikke hørt et bibelsk argument for sådant et ritual.

Men et er, at den ikke var i aviserne - det er en debat, der aldrig må falde til ro. Der skal altid være en eller anden, der siger sin mening om det lokalt - holder ved sin mening. "Det I har gjort og gør er forkert - og er at skjule sandheden for de homoseksuelle".

Ingen kommentarer: