onsdag, oktober 30, 2013

Onsdags-tanker: Forskellen på at sige sandheden og at dømme

width="200" />Det er interessant, hvordan det sker igen og igen og igen. Man kommer med sin etiske holdning om et eller andet - og det indeholder et nej til nogen (det være sig i forhold til vielse af homoseksuelle eller abort) - og så kommer det som amen i kirken: Du er fordømmende.
Hvis jeg siger - som sandt er - at jeg er imod provokeret abort, så ryger det ud: Du er fordømmende - du lægger skyld over på de kvinder, der har måtte træffe et uhyggelig valg.

Den eneste måde at undgå at få den smidt i hovedet om at fordømme - også selv om man ikke har nævnt kvinderne eller omtalt den provokerede abort som racehygjene eller mord eller andet, der er temmelig værdiladet og bærer ekko med fra en anden verden og situation.

Og her forlader vi "abort" som eksempel og går videre til at se på sagen: "Forskellen på at sige sandheden og at dømme".

Skal man så bare holde sig mund, hvis man har en holdning, som ikke deles af flertallet? Ja, det skal man - hvis du spøger "folk". Det er i hvert fald sådan man opfører sig.

Men det er bare det, sandheden skal siges - og løgnen bliver ikke sand selv om den får fleste hænder i vejret ved en evt. holdningsafstemning på Kristeligt Dagblad eller Det etiske Råd... ja, sågar i Folketinget og ved landets domstole.

Men at sige at jeg ikke er enige med en holdning - at sige at du tager fejl, også i din handling, er ikke det samme som at dømme dig - kunne det være sagt i kærlighed, fordi jeg netop elsker dig? Jeg siger til dig, at jeg ikke er enig i din holdnig/handling, netop fordi jeg elsker dig - ellers kunne jeg jo være fuldstændig ligeglad. Jeg fortæller, at jeg synes du laver en fejl og jeg vil ikke have, at du smadre dit liv - jeg siger til dig, at det er synd, og jeg vil ikke have, at du skal tilbringe evigheden i helvedet.

At lade dig være i fred i din fejl og din synd - sådan som jeg ser det - er ikke at fravær af dom, men fravær af omsorg og kærlighed.

Jeg vil i hvert fald prøve at lytte efter det, næste gang, at der er en, der kommer og retter på mig - korrekser mig - at det er sagt netop fordi den person bryder sig om mig, og ønsker det godt for mig. Ellers kunne vedkommende jo lige så godt have ladet mig sejle i min egen sø. Jeg skal være glad, at der er nogle, der elsker mig så meget, at de gerne vil fortælle mig sandheden.

Ingen kommentarer: