mandag, september 26, 2005

Farvel gamle havenisser - velkommen Steen

Jeg har længe ville skrive et par linier om det fantastiske valg af Steen Skovsgaard til ny biskop i Lollands Stift... for hvor er det bare fedt! Hvor er det dejligt med en udskiftning, så vi får nyt blod og ny teologi ind i de stivnede og fordærvede bisperækker. Jeg håber det er en tendens, der vil brede sig, at vi unge ikke gider mudderkast og tomme floskler, men have indhold og dialog - samtale. Ikke bare det ungfyr-agtige og "vi vil give hvad folk ønsker" - og så er de håbløst bagefter og har ikke opdaget, at de levere en sten, når der råbes på et brød. Jeg håber at Steen vil kunne levere et brød - flere brød, så det kan sprede sig til hele landet og så vi kan få væltet alle de genstridige og magtliderlige biskopper, som måtte sidde rundt omkring (sidste sætning er kun for ikke at blive slæbt i retten).

Det er mit håb og min bøn, at det her er et kæmpeskridt i den rigtige retning - vækkelse i Danmark. Lad folket indtage kirkerne - ikke på en Steen Riber-agtig måde, men på en Jesus-måde. Lad chokbølgerne brede sig fra Maribo Domkirke - sikke en fremtid vi så går i møde.

Men igen, jeg er blevet så skuffet så tit... skal vi igen skuffes? Jeg tror det oprigtigt ikke - hvornår har en fynbo sidst snydt nogen? Jeg tror ikke Steen vil skuffe - men manges øjne vil være rettet mod Lolland, lad os bede om medgang og styrke, så han må kunne stå fast på sine principper og sin tro i bispekollegiet. Vi gider ikke faneflugt - men samling under en fane - Kristi banner.
Så meget var ordene og bandbullen fra Horne Præstegård... jeg følker mig virkelig vigtig, når jeg tør skrive sådanne ord, men internettet er dejligt taknemmeligt - det sluger det hele. Nu vil jeg lade mig opsluge af min seng. God nat!

Ingen kommentarer: