mandag, august 07, 2006

Aktiv Dødshjælp

Ifølge en ny meningsmåling er der nu flertal i befolkningen for aktiv dødshjælp for uhelbredelige syge mennesker. På trods af det er politikerne ikke med på at lave en ændring af loven, så det bliver tilladt.
Jeg har lavet en udsendelse om aktiv dødshjælp på Radio Hirtshals - tryk her og lyt til en MP3-udgave af programmet.
Jeg har kastet mig over en ny bog, nemlig Finn Skårderuds "Uro", som er en samtidsanalyse. Den er lidt tung at læse i forhold til "De retfærdige", men nu vil jeg have den læst! I forhold til aktiv dødshjælp-problematikken fandt jeg et spændende sted:
"Det er karakteristisk for en kultur som har ondt i følelserne, at den vælter sig i føleri - et føleri som frygter dybere, krævende følelser. Den har vanskeligt ved at acceptere lidelsen, at se den i øjnene som andet end en pirrende underholdning og påtage sig det sorgarbejde, den gør nødvendig" (s. 130).
Og når vi moderne mennesker, så når frem til en smerte, som først får ende i døden og der ikke er nogen "mening" med den lidelse (vi bliver ikke engang en erfaring rigere, vi dør bare), jamen så vil vi naturligvis gerne have det afsluttet.

Vi har svært ved at acceptere lidelsen - i hvert fald, når den rammer os selv, imens aftenskaffen bedst glider ned, når vi hører om tørkekatastrofer i det indre Afrika.

Ingen kommentarer: