onsdag, august 30, 2006

Jeg er dybt chokeret

Jeg har lige set en ud af tre film fra "Det mellemkirkelige råd", som jeg regner med at vise for mine konfirmander i morgen og i næste uge. Den hed Kultur-chok og viser den danske kirke set igennem øjnene på et par unge afrikanske kristne piger.
De fik et chok og det gjorde jeg også.... Her er fem chokpunkter:

1.
Jeg troede egentlig at en kirke som Vor frelsers Kirke i København var fyldt med mennesker, især da de har Mogens Hansen som præst... men nej, der sad sølle 15-20 mennesker ved en højmesse. Og præsten synes ikke det var så slemt, for til dåbsgudstjenesten dagen forinden var der 200.

2.
Der var interview med kirkesangerne i kirken - de gik ud i deres rygerum og holdt pause under prædikenen. De kommer hver søndag, så det er bare et job - var de ikke ansat som sangere, så ville de kun komme i kirke til jul og til højtiderne. Og det er dem, der skal bære menighedens lovsang???!!!

Der var interview med et par, der havde et fedt og dyrt hus, uddannelse og sunde og raske børn. Men de var kulturkristne, sagde de. Men har I ikke brug for at sige Gud tak for alt det han har givet jer? - spurgte de to piger fra Afrika. Manden sagde noget lignende som dette: "Det er nok lidt forkert at sige det på den måde. Vi har ikke noget at takke Gud for. Hvad det er demokratiet, der har sikret os velstanden og jeg kan takke mine forfædre for at jeg har det så godt som jeg har det i dag".

3.
En præst sagde, at kristendommen herhjemme var som luften vi indånder. Vi tænker ikke på den, men den er dér!!

4.
Og så var der et kort interview med præsten Ivan Larsen fra København - pigerne gjorde det godt.

5.
Så var der en kristen ungdomsaften/gudstjeneste hos KFUM, hvor der var breakdance og en rapper. Men pigerne undrede sig over, at Bibelen ikke var med. "Det var et sted, hvor Jesus ikke var".

Jamen hvad sker der!! Jeg ved ikke om jeg tør vise den film for konfirmanderne i morgen. Jeg skulle vise en film, der giver en god introduktion til folkekirken, men den her er vist lidt for godt og især lidt for ærlig. Jeg flygter snart til Afrika - Kenya... Jeg er virkelig dybt chokeret - havde nok vugget mig lidt i søvn overfor situationen i kirken, for den viste ikke andet end hvad jeg egentlig godt vidste i forvejen. Det er en kæmpe opgave, der står foran os.... umenneskelig.

Ingen kommentarer: