lørdag, december 09, 2006

Boykot sort pizzaria


I dagens udgave af DRs nyhedshjemmeside kan man læse at direktøren for restauratørenes brnacheorganisation, Lone Hulth, at man skal boykotte pizzariaer, der benytter sig af sort arbejde (se mere her). Der er reelt ingen mulighed for at finde ud af om ens pizzaria har ondt i samvittigheden, hvis talen falder på sort arbejde. Der er ingen registre til rådighed eller ingen anden hjælp end, at hvis man synes de er for billige, så er der sikkert noget galt, så undgå de billige.


Det må man jo nok sige er en beskyldning at smide ud - alle der sælger billige pizzaer benytter sig af sort arbejde. Det kan jo lige så godt ligne et forsvar for dyre pizzariaer - at de har bedre styr på samvittigheden. Den udtalelse må være en om´er.

Jeg kan da godt se, at det må være virkelig træls at køre firmaet efter alle reglerne, og så må dreje nøglen om, fordi nabo-pizzariaet får alle kunderne. Har man ikke så store udgifter (f.eks. til skattefar), så vil man også kunne lave billigere pizzaer. Og de ulovlige skal da også straffes, så det kan betales sig at følge reglerne - vi får jo selv gavn af at momsen bliver betalt. Men det hjælper da ikke noget at kaste grums på billigere pizzariaer... jeg vil derfor kæmpe for "mit" pizzaria.
Når vi køber pizza er det nemlig et billigt sted, hvor vi synes vi får en masse for pengene (den hedder Buffalo Pizza- pizzaerne er gode og ejeren er alle tiders og enormt driftig - har nu tre butikker i Hirtshals... ). Jeg aner da ikke om han bruger sort arbejde - hvordan skulle man dog kunne vide det bare fordi pizzaerne er billige? For mig at se er det det en pizza skal koste... og jeg regner bestemt med at han betaler det han skal til skattefar.

Ingen kommentarer: