torsdag, december 14, 2006

Du har allerede eksamensspørgsmålene

Jeg har lige lyst til at smide et par gudelige ord her op siden lige 44 minutter inde i min friweekend (jeps... jeg har fri, så hvis I for en gang skyld vil opleve Horne Kirke uden mig, så smut derhen på søndag klokken 9.00. Det er Knud Erik Nielsen fra Hjørring, der prædiker dér i stedet for mig).

I faget "Praktisk Teologi" udleverede læreren alle spørgsmålene, som vi ville kunne komme op i til eksamen... og vel at mærke før eksamen. Så vi kunne gå hjem og forberede os på alle sammen. Jeg kan ikke huske hvor mange der var, men der var faktisk en del. Jeg gik hjem og lavede en eksamensbesvarelse over alle spørgsmålene - hvordan ville jeg gribe det spørgsmål an? Hvordan ville jeg prioritere min tid ved eksamensbordet osv osv. Så da eksamen kom - barnemad kan jeg godt sige dig! Naturligvis fandt læreren på at stille en masse spørgsmål, men da jeg havde læst alt igennem, så kom det ikke som en overraskelse for mig (ret meget). Og jeg tror også at jeg fik et 10-tal for den præstation (og det er altså flot i mit univers).

Og hvorfor blærer jeg mig så over en karakter her nu 49 minutter inde i min friweekend? Jo, jeg tror, at vi alle på et eller andet tidspunkt vil stå overfor en "endegyldig eksamen". Det bliver på det tidspunkt, når vi står ansigt til ansigt med Gud, den store eksemenator. Men faktisk har vi allerede fået udleveret spørgsmålene, så det er vel lige til, ikke? Spørgsmålene er for mig at se disse to:
  • Hvad gjorde du ved Jesus?
  • Hvad gjorde du ved de resurser, som du har fået givet her i livet?
Og når du har spørgsmålene, så er der vel ingen undskyldning for at dumpe til den eksamen.

De fleste lærere lader deres elever gætte hvad de vil blive spurgt om til eksamen - sådan arbejder Jesus ikke. Han var klar over den endelige eksamen, og han ønsker at hjælpe sine disciple/elever til at kunne give det rigtige svar. Ja, alle hans håb for sine disciple er at de alle sammen må få 13 (eller hvad det hedder i det nye karaktersystem).

Det var lige et par ord til at tygge på - nu er min friweekend 59 minutter gammel. Vi ses!

Ingen kommentarer: