onsdag, januar 12, 2011

Evangelisk Alliance - dag 4

Tekst: Nehemias 2,12: ”… hvad min Gud havde lagt mig på sinde at gøre for Jerusalem …”

En lidt speciel tekst i dag… Det har noget at gøre med en vision – at få en vision fra Gud om et eller andet, og så som menighed og som kirke at gå ind og arbejde for at den vision bliver til virkelighed. Der er ikke noget, der skaber enhed, som at arbejde sammen om et eller andet – men det får så en ekstra dimension, når det er i kirken. For så (burde) det ikke være præsten, menighedsrådet eller et ledende medlem af kirken, der var visionær og kommer med tanker, som det har gennemtænkt… så er det Guds tanker, Guds vilje med os. Og så er det ham, der kalder os ind i et arbejdsfællesskab med ham, så enheden ikke bare er mellem os mennesker, men så den også er mellem os og vores skaber.

Jeg tror stadigvæk ikke, at Gud har brug for os – forstået på den måde, at han er afhængig af vores hjælp og vores dygtighed. Jeg tror simpelthen ikke på Lars Busk Sørensens digt: ”Livets Gud har ingen hænder, derfor er det dig, han sender”. Han har ikke brug for os – han kan godt klare sig uden os, men vi har brug for ham.

Når min lille dreng, Josva, hjælper mig med at støvsuge i køkkenet, så er det jo ikke fordi jeg har brug for hans hjælp – for ærligt talt, hvis jeg havde travlt, så ville jeg nok selv bare gøre det. Men jeg inddrager Josva i arbejdet, fordi jeg godt vil have det fællesskab med ham, og fordi jeg tror det er sundt for ham også at lære at tage del i arbejdet. På samme måde med Guds ønske om at inddrage os i sit arbejde – han ønsker det fællesskab det giver, som den store og kærlige far han er. Og han ved, at vi har godt af at være engageret i hans vision, for den bringer frelse ikke bare til os, men også til andre… ja, den bringer enhed i kirken.

Svenskeren Magnus Malm siger det på denne måde: ”Overfor en sådan Gud kan troens pionerer umuligt have været mennesker, der har gjort store ting for Gud. Det må have været mennesker, der har indset, at det er Gud, der handler – og så har indrettet deres liv derefter” (Side 44 i ”Vejviser”).

Ingen kommentarer: