mandag, maj 30, 2011

Kaffe (del 2)


Det største mirakel
Der er noget over det øjeblik, hvor det første vand rammer kaffen. Der kommer en eksplosion af dufte og synsindtryk … blandet med en frygt!! ”Er det denne gang, at kaffetragten vælter og efterlader et rent oprydningshelvede ikke bare på bordpladen, men også ned af skabslågerne. En forurening med kaffegrums og sort sort kaffe!!”


Men altså ikke denne gang.

Vandet kommer over anden gang
Nu er køkkenet fyldt med kaffeduften. Kaffengrumset… kaffen sidder nu i et tykt lag langs kanten af kaffefiltret – det skal rammes med en nænsomhed, så man ikke tipper kaffetragten...

Duften fylder nu hele rummet – og blander sig med duften af håndværkerne i ovnen og den største af drengenes sang fra soveværelset, hvor han leger med baby-lillebror. ”Åh abe, åh abe, gid jeg dog var lig´som dig”.


Nu er der gået hovmod i kaffebrygningen – det KAN ikke gå galt – så jeg forsøger mig med at lave noget andet end bare kaffe: Jeg finder tallerkener frem. Man er nødt til at forblive i køkkenet – for at hælde vand over, så tallerknerne bliver i køkkenet.

Judith råber: ”Hvad laver du, siden det tager så lang tid med maden”
Mit svar ”jeg er ved at skrive en tekst om kaffe-brygning” faldt vist ikke i god jord.

Men nu er kaffen færdig – jeg stiller kaffetragten i vasken. Det bløder at se på det… og den bløder. Kaffegrumset har stadigvæk mere at give og en tynd stribe kaffe baner sig vej hen mod afløbet. Selv her efter at det er slut, bliver kaffen ved med at give – smukt!!

Resten af det kogte kaffevand hældes i en gryde og et par æg følger trop – det varme vand skal ikke gå til spilde, men hjælpe til med at levere et par kogte æg til morgenmaden.

Håndværkerne skubbes hurtigt ud og ned i brødkurven – sådan – uden at brænde fingrene!!

Morgenmadens ukronede dronning
Der er dækket bord – det sidste, der bliver sat på bordet er kaffen. Morgenmadens ukronede dronning, der skal regere hele formiddagen og sende sine velsignelser et godt stykke op af eftermiddagen.


… en sådan dag kan kun blive god… og konen synes også at være blive påvirket af den gode stemning, så selv produktionen af en tekst om kaffebrygning på et malplaceret tidspunkt er glemt.

Kaffen er parat!

Ingen kommentarer: