onsdag, november 19, 2014

Onsdags-tanker: Larm og angst

H.C. Andersen fortæller i slutningen af eventyret ”Nattergalen” om hvordan døden nærmer sig den kinesiske kejser – og nu begynder samvittigheden og angsten at plage ham.

”rundt om i folderne af de store fløjlssengegardiner stak der forunderlige hoveder frem, nogle ganske fæle, andre så velsignede milde: Det var alle kejserens onde og gode gerninger, der så på ham, nu da Døden sad på hans hjerte:

 "Husker du det?" hviskede den ene efter den anden. "Husker du det!" og så fortalte de ham så meget, så at sveden sprang ham ud af panden.
 "Det har jeg aldrig vidst!" sagde kejseren; "musik, musik, den store kinesiske tromme!" råbte han, "at jeg dog ikke skal høre alt det, de siger!"

- Larm, musik, støj. Jeg sad i stillekupeen ved siden af en unge mand, der sad og lyttede til musik i høretelefonerne. Men så høj, at jeg faktisk blev forstyrret i mit arbejde, som jeg havde planlagt at lave på togturen.

- Larm, musik, støj. Unge mennesker, der kommer gående ned ad gågaden eller ud af stien bag vores hus med en Iphone imellem sig – med højt musik. Teenager-værelset bliver flyttet ud på gaden .

- Larm, musik, støj. Til en begravelsessamtale står radioen ude i køkkenet stadigvæk og spiller musik – så lokalradioen ledsager beskrivelsen af mors liv og levned.

Ja, jeg er en sur gammel mand – men så er jeg nok ikke ene om det. Men hvorfor larmen? Larmen som forstyrrende er åbenbart ikke nogen ny irritation. I 1956 blev den store psykolog C.G. Jung spurgt om han ville skrive noget om den tiltagende larm i samfundet. Og hans svar rammer situationen i ”Nattergalen”: Larmen  skal skjule noget, vi ikke vil høre. Den skal skjule angsten – eller som psykologen kalder det: Larmen som en kompensation for angsten.

”Der Lärm schützt uns vor peinlichem Nachdenken, er zerstreut ängliche Träume” – siger han blandt andet. Som jeg læser det (jeg fatter ikke lige det meste –
men læs brevet her – eller forsøg det).

Larmen er en form for virkelighedsflugt. At flygte fra angst er som at flygte fra en ubetalt regning – den skal betales på et eller andet tidspunkt – og måske kommer der endda renter på.

Interessant, at man nogle steder tilbyder at man kan betale sig til stilhed som ”wellness”. Men det kan faktisk være gratis: Prøv dyrk stilheden lidt – prøv en dag uden larm, musik og støj – og se hvad der dukker op.

Ingen kommentarer: