mandag, marts 27, 2006

Jeg er ikke kristen - første kursusdag

Hej - her er en lille hilsen fra Sønderjylland - nærmere betegnet fra Løgumkloster, hvor jeg netop nu befinder mig på refugiet, hvor jeg har et fint værelse. Jeg er (som man kan se i det forrige dagbogsnotat) på efteruddannelse, selv om jeg faktisk ikke gider. Men sådan er det nu engang!
Jeg havde en rigtig god tur herned - kørte sammen med en flink præst, så det er godt. Men det første indslag var med Niels Grønkjær, der har været underviser på Århus Universitet, men som nu er valgmeninghedspræst i Vartov. Det var simpelthen ikke kristendom, det han fyrrede af, også selv om han sagde, at det var fuldt ud fra Bibelen. Syndefaldet - væk. Og når der i Bibelen står, at Gud siger, at "Jeg er" - jamen for det første er det ikke sikkert at han har sagt det, men hvis han har det, så er det noget af det dummeste han kunne have sagt! Hvad er det for en tilgang til den hellige skrift?????? og til Gud?
Han nævnte så også, at der på alteret i Vartov ikke er nogen Bibel, for det er jo ikke de døde bogstaver, men det levende ord. Men er det kristendom? Dvs. det det drejer sig om er altså hvad Niels Grønkjær siger fra alteret og ikke Gud i sit ord... i det ord, der er levende og virksomt - som er dynamisk. Som er Guds kraft til frelse for enhver, som tror.
Nå - jeg havde jo heller ikke forventet mig noget andet, så på sin vis kan jeg ikke sige, at jeg er skuffet over hans biddrag til en klargørelse hvad ondskab er. Jeg havde regnet med at blive vugget i søvn og så fra tid til anden mærke det sus, som kommer af, at man er fuldstændig uenig med den person, der lige taler. Hvis det han siger er kristendom, jamen så er jeg ikke kristen.

Ingen kommentarer: