tirsdag, april 11, 2006

Så er vi tilbage igen

Ja, som overskriften viser, så er vi kommet tilbage efter en meget speciel dag i Århus. Det var rigtig godt - og spændende at få et indblik ind i et helt andet univers end det, der ligger her udenfor dørene i Horne. Eller er det - "be happy, stay blind" - er det fordi jeg ikke ser det? Ser det grimme i Horne?
Der kan ligge meget i et enkelt maleri, som man bare i første omgang forkaster, fordi det er for vanvittigt, for... ja, mærkeligt. For Kvium fan eller ej, så tror jeg at man er nødt til at sige, at rent objektivt, så er det mærkelige billeder. Om alle vil gå videre som jeg og sige, at det er en forvrængning af virkeligheden ved jeg ikke - men ikke alle er jo nået op i mit stadium som kunstkender.
Det kan godt være, at jeg bare er lidt fladpandet, men jeg kan nok se at der er et spændende budskab, men jeg sidder alligevel med en fornemmelse efter at jeg har hørt analysen: "Og?"... "Hvad så?". At vi hører sammen uanset hvad - og skiller vi os fra hinanden, så kommer det til at ramme os selv.
Der kommer en masse spændende tolkninger frem fra et billede, men noget sensationelt nyt er det ikke.... ikke andet (og det skal naturligvis heller ikke forklejnes - bestemt ikke) end at det er nyt for mig, at man laver billeder, der udtrykker det. Eller også er det bare fordi jeg med min uddannelse og arbejde hele tiden får malet livets grimme sider op for mine øjne - ser nødvendigheden af fællesskabet etc - at jeg ikke ser det som noget nyt, når jeg ser det malet
Men det er bestemt ikke en oplevelse, jeg vil være foruden - mit møde med Kvium. Jeg synes alligevel at det at kaste et blik ind i den verden har været en øjenåbner... også fordi jeg var det med de rette personer. Jeg kunne nok nævne i hvert fald en af mine venner, som nok hurtigt ville have fundet ned til den Schwama-bar, hvor vi sluttede et lynvisit i Århus.... så spændende ny påvirkning - tak!

Ingen kommentarer: