torsdag, juli 06, 2006

En fantastisk aften

Vi havde en rigtig god aften i går på Hellehøj - vejret var fint... nogle vil måske sige "overfint", for det var virkelig varmt. Men på trods af varmen og VM i fodbold, så vil jeg sige, at der var samlet omkring 300 til en festlig aften. Begyndende med gudstjeneste, hvor jeg var prædikant og blandt andet fik sagt ud fra lignelsen om den rige mand og Lazarus:

Jeg har læst om en klog rabbiner, der havde en elev, der spurgte hvorfor
rige folk ofte ikke hjalp dem, der havde brug for det. Og rabbineren bad eleven stille sig hen til vinduet og kigge ud på gaden:

”Hvad ser du?”.

”Jo, jeg ser en moder, der går med sit barn i en barnevogn”.
Rabbineren bad så sin elev stille sig hen foran et spejl og kigge ind i spejlet.

”Hvad ser du nu?”.

”Jo” svarede eleven undrende ”jeg ser mig selv”.
”Ja, netop. Et vindue og et spejl er begge lavet ud
af glas, men forskellen er, at så snart du lægger et lag sølv imellem, så har du et spejl og så ser du kun dig selv”.

Vi må ikke lade vores rigdom komme imellem os og vores medmennesker, så vi ikke ser dem, men kun os selv.

Så var der lokalhistorisk indslag og folkedans, hvor man også selv kunne få lov til ta prøve lidt af vores kulturarv af i praksis. Og derefter almindelig hygge med pølsespisning, kaffe og en masse snak.
Folk begyndte først rigtigt at forlade pladsen klokken 21.30 og klokken 22 var hele pladsen to... men rigtig mange var en tur oppe og få sig en dejlig udsigt fra Hellehøj. Men klokken 22 var pladsen efterladt som da vi fandt den, så vi kan få lov til at bruge den næste år - første onsdag i juli.
Jeg synes det er en fantastisk måde at kombinere det folkelige og det kirkelige - og også vel også det eneste arrangement, der kan samle både folk fra Horne Sogn og fra Asdal Sogn... og ja... folk fra Tyskland, Ålborg.....

Ingen kommentarer: