mandag, april 02, 2007

Påsketanker - utroligt

I denne uge har jeg nogle liturgiske andagter i Horne Kirke, hvor jeg blandt andet har fundet tekster frem, der omhandler påsken uden at bruge direkte ord, der fortæller det historisk. En af teksterne vil jeg hente fra Salmernes Bog - salme 22. Det er den salme, som Jesus "bruger" (eller hvad sådan noget nu hedder), da han hang på korset - "Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig". Og så slår det mig igen: Alt var jo planlagt ned i mindste detaljer. Læs salmen og tænk på hvordan Jesus døde - hvordan han blev hængt ud på et kors, så han kunne tælle sine knogler. Hvordan hans fødder og hænder blev gennembåret. Hvordan han led tørst. Hvordan soldaterne delte hans klæder mellem sig og kastede lod.... alt... alt er med i den salme skrevet af David længe før Jesu fødsel. Jamen er det ikke utroligt!!!

Ingen kommentarer: