lørdag, december 08, 2007

Trængsel og alarm

Fredag aften var vi i Aalborg Teater og se skuespillet "Trængsel og alarm" - det var det af årets stykker, som jeg faktisk havde set mest frem til. Nemlig midt i en juletid, hvor jeg som præst skal sørge for den rette hyggestemning, kunne komme ind og se et skuespil, der lavede tykt grin med hele den folkelige overfladestemning. Men nej... sådan skulle det altså ikke være. Det var en lang skuffelse. Nå ja, skuespillerne spillede faktisk godt - forbløffende godt. Selv om jeg havde faktisk havde ondt af dem, da de bukkede under folks klap... havde de også på fornemmelsen at det var et dårligt stykke?
Nu har jeg læst to anmeldelser af stykket. JP var forsigtigt kritisk og gav stykket tre ud af seks stjerner - så hverken fugl eller fisk (se anmeldelsen her). Kristeligt Dagblad var oppe og ringe på de helt store rosende ord - "Tak for, at nogen også viser voksenforestillinger med et helt andet indhold og sigte" (læs det selv her).
Skuespillet var slået op som en komedie... men det var ikke sjovt. Eneste sted, hvor der var lidt der virkede morsomt, var da en homoseksuel mand hoppede feminint rundt i trikot. Men helt ærligt, der skal mere til end det, for at gøre et skuespil til en komedie.
Nå... men stykkets handling? Jo, det foregår juleaften og viser en masse mennesker, der er ensomme og hver især har et eller andet, som de kæmper med og som belaster og tynger dem. Selv om de er sammen, så er de ensomme - de har mistet glæden og livslysten, og er gået fra at leve til at eksistere. Og de kommer ingen steder - deres liv er gået i loop, og skuespillet ender også uden nogen slutning, men bare ved noget, der lige så godt kunne være starten.

Så hvad har jeg lært af skuespilet? Faktisk ingen ting... Men er det ikke en vigtig tematik at få frem? Jo, men i halvanden time??? En halv kunne være nok...faktisk synes jeg bedre om "Niels Klims underjordiske rejse", der ellers var på vores nummer chok, for der var der i det mindste en fortløbende historie.

Men som sagt... skuespillerne var der intet galt med - de klarede det rigtig godt. Men jeg havde ondt af jer!

Ingen kommentarer: