søndag, juni 05, 2005

En god weekend

Det blev en rigtig god weekend med huset fyldt med folk. Det er nu ikke mange, der kan have så mange mennesker til overnatning, spisning og på besøg uden at de kommer til at gå hinanden på nerverne. Der er jo helt vildt meget plads her i præstegården!!
Vi var i Fårup Sommerland i går, lørdag. Det var lidt småregnende fra tid til anden, men det var ikke koldt, så gjorde det ikke så meget. Men det var hyggeligt at prøve de forskellige ting sammen med familien - noget hyggeligere end sidste gang. Der var lidt mere atmosfære i går. Så kunne man købe lidt kød og smide på nogle grill, der gratis blev stillet til rådighed... eller havde man selv med kunne man bare smide det på. Det synes jeg er en rigtig flot service!
Det var en rigtig dejlig gudstjeneste - desværre... men ikke overraskende, var der ikke så mange i kirke i Asdal Kirke klokken 9.00. Det er mærkeligt, at folk bare ikke går i kirke der? Hvad tænker de dog på?! Hvorfor går de ikke i kirke, er det fordi de ikke er kristne i Asdal Sogn? Er det fordi de er ligeglad med kirken? Er det fordi de er ligeglad med kristendommen? Hvad sker der, hvorfor bruger de ikke deres kirke? Jeg kan ikke forstå det!! Jeg kan ikke forstå det!!
De skal naturligvis ikke gå i kirke for min skyld - der går ikke noget af mig ved at prædike for 8-9 stykker til en gudstjeneste. De skal gå i kirke for deres egen skyld - de skal gå i kirke for menighedens skyld... den mangler dem. Og Gud mangler deres stemme i salmesangen.
Hvorfor går de ikke i kirke? Lad os håbe, at de hygger sig med deres kryderboller og rundstykker om morgenen, så kan vi bede for dem, at de ikke får den galt i halsen. Men så har de jo kirken til at begrave dem... ja, jeg ved godt, at jeg er grov nu, men sådan er det, når man bliver lidt træt i hovedet over et problem og et uløseligt spørgsmål: Hvorfor går de ikke i kirke?

Ingen kommentarer: