mandag, januar 30, 2006

Første studiedag

Jeg har bestemt mig for at sætte det meste af dagen af mandag eller tirsdag skal til at få studeret noget. Til at få noget indenbords i hovedet, så jeg har noget at give af. Jeg har fået indrettet et lille studerkammer et sted i præstegården, hvor jeg kan være uforstyret og bare sidde og læse. Og hvad skal jeg så have studeret? Jo, jeg har et par emner, som kunne være interessant at gå efter i sømmene.
  • Et kunne være at få læst "Prædikerens bog" - hvad står der egentligt i den, og hvorfor har den spillet så stor en rolle i mange kristnes fromhedsliv?
  • Eller tolerance - hvad er det og er det det samme som pluralisme?
  • Eller hvad vil det sige at være dansker? Hvad er vi danskere fælles om?

De søger ny præst i Canada - i Vancouver... for et øjeblik var jeg lidt tændt på idéen at komme til Canada og bo de næste fem år, men nej!! Det viser sig at det er en meget gammel menighed - der stod, at de fleste i menigheden var ldit grå i topppen. En af udfordringerne var at få lavet kontakt til 2. og 3. generations danskerne. Men jeg kan ikke se, at de nødvendigvis skal have kontakt til en dansk kirke - det er jo ikke kirkens opgave at lave små danske oaser, men at forkynde Guds ord. Jeg kan se, at den danske kirke havde en konkret opgave i begyndelsen ved 1. generations danskerne, men i takt med at de bliver mindre og mindre danske, og altså godt kan udtrykke deres tro og deres problemer på engelsk, så falder nødvendigheden af at være i en dansk kirke også.

Så nej - det bliver ikke til Canada jeg eller vi skal. Livet er for kort til at lave kulturelle redningsopgaver. Men hvor ville det være spændende at få nogle år i staterne som præst for en amerikansk menighed, for der er en kirkesammenslutning, der mangler præster. Desværre er det en meget sekulariseret og liberal kirke, jeg lige er stødt på, så det gider jeg heller ikke bruge tid på. Der skal være mening i galskaben - og en af meningerne er også at jeg gerne vil blive bedre til at prædike. At jeg kan få nogle nye metoder til at prædike - se andre prædikeformer.

Ingen kommentarer: