mandag, februar 13, 2006

"Tillykke, hr. biskop"

Nu har BT fundet ud af, at biskopperne bruger af stiftets penge til deres egen fødselsdagsfester. Ifølge BT, der har fået aktindsigt, så er forbruget sådan:
  • Erik Norman Svendsen brugte 120.000 på sin 60 årigs fødselsdag
  • Kjeld Holm brugte kun 80.000
Der var fester med vin ad libitum og med op til 500 gæster.... Biskoppen i Ålborg har sagt til DR-Nord: "Kirken er en udadvendt virksomhed, og jeg kan ikke se noget forkert i, at alle de mennesker, jeg har med at gøre, får mulighed for at komme til en sådan anledning". (Se mere her).
Nej - jeg kan nok se, at man har jo med mange mennesker at gøre som biskop, men alligvel, så er det altså en privat ting med fødselsdage. Jeg kan se, at det er noget andet hvis det havde været et jubilæum eller afskedsfest, men fødselsdage?! Hvis jeg som præst holder fødselsdag, så vil det jo være mig selv, der skal betale gildet og rundstykkerne også selv om mine sognebørn skulle have lov til at komme til sådn en anledning. Hvorfor skal vi gennem kirkeskat og gravstedskapitaler betale for at der er nogle, der skal have mulighed for at pleje deres kontakter ved at sige tillykke og aflevere en gave til biskoppen (en gave, der sikkert også for en stor dels vedkommende er betalt via. en eller anden form for offentlig kasse)?
Nå - der burde være klare regler, der forbød sådan noget... men så længe de har samvittighed til det, jamen så må de jo fortsætte med det.

Ingen kommentarer: