onsdag, juni 14, 2006

Stemmepligt

Nu kommer socialdemokraten Dan Jørgensen fra Europaparlamentet med forslaget at man skal gå fra at have stemmeret til at have stemmepligt. Det vil sige, at man skal stemme, og gør man det ikke, så skal der vanke en bøde.
Det er fordi, at kun dem, der stemmer også får deres interesser repræsenteret - og det er meget de små i samfundet, der ikke stemmer. Dvs. at de så ikke er repræsenteret. Man skulle ifølge Dan Jørgensen begynde med at indføre stemmepligt til Europaparlamentet, hvor stemmeandelen er væsentligt lavere end den, der er til øvrige valg.
Nu er jeg en type, der HADER al for for tvang, så noget sådant går mig virkelig og får mig til at stejle. Det er virkelig en dårlig idé, og langt væk fra den frihedstradition, der præger dansk demokrati. Burde man ikke hellere gøre det mere attraktivt at stemme? - at man så en væsentlig forskel i at jeg stemmer på det ene eller på det andet i stedet for at man først så de folkevalgte og talte med dem, når der er valg og de skal "luftes".
Og der er da ingen, der så kan se om man så i virkeligheden stemmer, når man er tvunget hen til stemmeurnerne, eller om man stemmer blankt. Jeg stemmer da til alle slags valg - også det kedelige europaparlamentsvalg,som jeg ikke har det store fidus til. Men jeg stemmer - om ikke andet, så for sportens skyld, så man kan se om den person, man har stemt på, også kommer ind. Men jeg vil gerne her tage hele internettet til vidne: I det øjeblik, hvor der bliver stemmepligt til et eller flere valg, så vil jeg stemme blankt. Det er imod min demokratiske sans, men jeg vil stemme blankt.
Eller også vil jeg undlade at stemme - i solidaritet med f.eks. Jehovas Vidne, der ikke må deltage i noget valg. Jeg synes de tager fejl på en del punkter - dette er en af dem, men jeg vil til enhver tid forsvare deres ret til at mene hvad de mener og handle i overensstemmelse med det!
Og så lyder også lidt som en måde at få socialdemokratiske stemmer, fordi de gerne vil markere sig som de smås parti... og hvis de ikke gider at stemme, er der intet mandat til dem.
Kort og god - en socialdemokratisk argurk-ballon, der falder til jorden og hele tanken må altså stemples som "en ommer"!!!

Ingen kommentarer: