mandag, juni 26, 2006

At skrive prædiken om mandagen

Det er hvis sket en gang før i min tid i Horne og Asdal, at jeg har skrevet prædikenen allerede om mandagen... kan jeg gøre det igen? Hvem ved - jeg forsøger i hvert fald. Jeg synes det er en lidt svær tekst, da jeg allerede har prædiket to gange over den... det er lignelsen om den fortabte søn (Lukasevangeliet 15,11-32). Der synes kun at være et budskab i den, og det er måske det., der skal prædikes igen, men hvis jeg kunne finde en helt anden synsvinkel, ville det måske være bedre. Jeg har fundet et sted på nettet, hvor forskellige præster smider små-bolde op i luften, der kan bruges til til prædikenskrivning. En af dem havde samme problem, han havde prædiket ud fra alle synsvinkler:

* ud fra faderens synsvinkel,
* ud fra den ældste søns synsvinkel,
* ud fra den yngstes søns synsvinkel...
* ja, selv ud fra tjenerens synsvinkel.

Der var ikke flere synsvinkler nu... så fandt han frem til en helt ny synsvinkel. En, der bestemt ikke ville blive glad for at sønnen kom hjem: Nemlig fedekalven, der skal slagtes!!!

Jeg har ladet nogle af mine konfirmander spille skuespil over lignelsen, og en af dem blev ved med at sige, at han ville spille "den fede kalv".

Ingen kommentarer: