onsdag, november 15, 2006

Venstre ved du hvor du har

Nu har jeg aldrig interesseret mig for politik - det er virkelig dødens pølse. Og dertil kommer så at jeg endnu ikke har fundet et parti, som jeg helt kan gå ind for. MEN... derfor kan man jo nok have sine meninger.
For eksempel om en del ledende Venstre-folk vil have fjernet kristendommen fra deres parti. Det er folk som Danmarks Indenrigsminister, Lars Løkke Rasmussen. Ja, selv kanoner som Birthe Rønn Hornbech og KIRKEMINSTER Bertel Haarder er imod at der henvises til kristendommen i deres partiprogram, fordi det kunne opfattes som om at muslimer ikke var velkomne i deres parti.
Til Kristeligt Dagblad udtaler Bertel Haarder - som jo er kirkeministeren:

"Hvis jeg selv kunne bestemme, skulle det ikke stå der. Vi bør gøre det
tydeligt, at Venstre også er et parti for ikke-kristne" (læs mere
her
)

Ja - eller også gør man tydeligt, at Venstre kun er et parti for ikke-kristne. Nu ved jeg godt, at kristendommen som en del af parti-programmet først kom ind i 1995, men når man nu piller det ud igen, så har det jo en vis signalværdi. Der var klart en signalværdi, da Anders Fogh Rasmussen fik det ind i partiprogrammet, men der er så sandelig også en signalværdi, når kristendommen så bliver taget ud af pratiprogrammet igen. Nå - det bliver spændende at høre om foreslaget om at få det fjernet bliver vedtaget her i den kommende weekend, hvor Venstre har landsmøde i Odense. Så vidt jeg husker, så plejer de også at have en gudstjeneste i Domkirken, når der er landsmøde... men det bliver nok heller ikke til noget.

"Det er en klar sammenblanding af religion og politik, som overhovedet ikke
hører hjemme i Danmarks liberale parti. Jeg synes, det er ulækkert ud over alle
grænser at henvise til det kristne menneskesyn i et partiprogram" - som
Birthe Rønn Hornbech udtaler.

Nogle gange skal man ikke kommentere andres udtalelser.. men jeg kan bare sige, at der skal meget til at få opbygget en rigtig høj stjerne hos mig... men der skal altså kun meget lidt til at den så er faldet til jorden igen. Sorry, Birthe... jeg troede der var mere i dig end det.

Ingen kommentarer: