torsdag, november 02, 2006

Lys og salt i verden

Vi nærmer os snart indslag 200 her i min dagbog på nettet... utroligt!
Noget andet, der nærmer sig, er den bærende idé til min prædiken på søndag - det er allehelgen, men da vi har en speciel alle helgen-gudstjeneste om aftenen, hvor det er de døde, der er i centrum (sagt lidt groft og firkantet), så kan vi koncentrere os om de levende om formiddagen. Jeg når nok ikke rigtig i gang med prædikenen i aften, jeg skal til bibelkreds, men jeg får da lige skitseret et eller andet op.... men om det kan bruges ved jeg ikke endnu. Men Halleluja - at jeg endelig er kommet så langt. Jeg er virkelig helt baldret på første etage - det er som om hver eneste idé er suget ud af knobben her i slutningen af ugen.
Her er lidt på engelsk, som jeg fandt om salt - og om hvad salt er opbygget af rent kemisk set.... men alligevel med en opbyggelig pointe. Men du skal kunne lidt engelsk for at kunne få det fulde udbytte af det:
"Sodium is an extremely active element found naturally only in combined form; it always links itself to another element. Chlorine, on the other hand, is the poisonous gas that gives bleach its offensive odor. When sodium and chlorine are combined, the result is sodium chloride--common table salt--the substance we use to preserve meat and bring out its flavor. Love and truth can be like sodium and chlorine. Love without truth is flighty, sometimes blind, willing to combine with various doctrines. On the other hand, truth by itself can be offensive, sometimes even poisonous. Spoken without love, it can turn people away from the gospel. When truth and love are combined in an individual or a church, however, then we have what Jesus called "the salt of the earth," and we're able to preserve and bring out the beauty of our faith.
David H. Johnson.

Ingen kommentarer: