onsdag, februar 13, 2008

Udvisning - øv!!

Nu gik vi lige og troede at alt var veloverstået, og Danmark igen var i høj kurs i hele verden! Glemt var Muhammed-krisen og dens mejeri-boykot. Sådan var det så bare ikke alligevel - der har iflg. PET været konkrete planer om at dræbe en af tegnerne, nemlig en Kurt Westergaard. Og noget sådant kan man kun tage afstand fra, og jeg kan da faktisk godt forstå de aviser, der nu i dag smækker billederne på deres sider, for at vise, at man ikke kommer nogen steder med trusler. Det var vel ikke kun i 1940, at man ikke kunne binde ånd:

Man binder os på mund og hånd,
men man kan ikke binde ånd,
og ingen er fangne, når tanken er fri.

Og nej, man skal ikke provokere og håne og latterliggøre - jeg har snart et indlæg på trapperne om den problematik - men man skal altså heller ikke kunne true til tavshed. Man skal kunne tale sig til om ikke tavshed, så til en fælles forståelse. Det kan naturligvis være en skrue uden ende - for så er den anden part nødt til at gribe til voldeligt genmæle. Og så for at vise, at vi i hvert fald ikke lader os påvirke af at de er voldelige, så er vi også nødt til at tage til genmæle... en skrue uden ende. Så må vi se hvem der er mest principfast og menneskelig, så de stopper eller resignerer og siger, at det her er ikke prisen værd.

Apropos pris, så var jeg sammen med en landbrugskonsulent... tror jeg han var. Han var i hvert fald meget op at køre over, at det her kommer til at koste landmanden penge. Jeg kan naturligvis godt tillade mig at have den holdning, fordi jeg ikke har penge ude at svæve...MEEN det her er altså større end kroner og ører! Man kan handle ud fra etik, ud fra principper om ytringsfrihed, ud fra principper om ikke at håne og latterliggøre. Men at holde sin mund fordi det koster penge - det er simpelthen for småt. Det er naturligvis kun en holdning jeg kan tillade mig at have, fordi jeg nok ikke bliver ramt direkte, hvis der skyller en ny bølge af boykot over landet... men så længe jeg har råd til at have den, så har jeg den.

Nå... nu kommer så mit egentlige ærinde med denne post - nemlig dem, der står mistænkt for at have planlagt at dræbe tegneren Kurt Westergaard. En af disse er dansk statsborger (han er nu blevet frikendt efter endt afhøring) og de to er ikke. Disse to er iflg. DRs hjemmeside (se her) blevet udvist. Den lov, de er blevet udvist efter siger, at PET kan holde begrundelsen hemmelig både over for de udviste, deres advokat og andre myndigheder. Hmmmm.... det er simpelthen bare løgn! Det er forkasteligt, hvis de virkelig har gjort sig skyld i den forbrydelse, men det er faktisk mere forkasteligt, at de ikke får en fair rettergang. Er de til fare for landets sikkerhed (nu var det jo "kun" en person, der blevet truet ikke Danmarks befolkning), så skal det også kunne dokumenteres. Det er jo sket før, at der er folk, der er blevet anklaget for en forbrydelse, som da det så endelig blev afprøvet ved en domstol, så viste det sig, at de faktisk var uskyldige.
Den lov skal laves om! Er det ikke muligt at lave en retsag, der også tager højde for at her kommer hemmeligheder frem, der ikke må komme ud i offentligheden? Det må kunne lade sig gøre.

Det her er ikke Danmark værdigt! Vi er ved at gøre det, som vi kritiserer andre lande for. Men lad os se om vi synker så langt - nu skal justitsministeren og integrationsministeren først godkende udvisningen. Sikke dog en magt!

Ingen kommentarer: