tirsdag, januar 30, 2007

At save den gren over....

Der er et udtryk, der hedder, at man saver den gren over, som man selv sidder på. Jeg fik det ord i hovedet, da jeg i morges læste, at Naser Khader proteserede mod en film, der var optaget med ham. Han havde regnet med at den skulle handle om ham og nogle andre vigtige aktører i Muhammedkrisen, men i stedet for er det blevet et dobbeltportræt af ham og imanen Ahmed Akkari. Det er han stærkt utilfreds med, da han ikke ønsker at gøre imanen interessant ved sådan en udsendelse. Men trods trusler om fogdeforbud, så fastholder DR at udsendelsen skal sendes den 7. februar (se artiklen fra DRs hjemmeside her).

Og hvad kan man så lære af det?
Jo, man kan lære, at man ikke kan stole på journalister - og især ikke dem, der giver sig ud for at vil en det godt, eller dem, der forstår en. De er kun ude på en ting: At få en historie i land. Om det så er sandheden, der kommer frem, eller ej! Det er underordnet - det vigtige er at historien bliver læst, set og får succes. Og så er de faktisk ligeglad med om de saver den gren over på, som de sidder på, for hvis grenen bare var stor nok, så kan de jo leve af den længe. Og andre journalister kan jo så sige "tsk tsk... dårlig journalistmoral" i deres kamp for selv at få lov til at komme med sådan en historie.

Det kan måske lyde som om at jeg selv har været udsat for sådan noget - heldigvis ikke. Men der er en del, som har jeg kender, der har været gennem den mølle - og det gør mig naturligvis skeptisk. Og når den første nyhed man så læser, handler om journalisters dårlige arbejdsmetoder, så måtte jeg til tastaturet. Og så ellers komme ud og gå en tur med hunden - han trænger vist til det. God dag.... og pas på journalisterne.

Ingen kommentarer: