onsdag, september 12, 2007

Mums fra Købmandsgården (del 2)

Der er ikke noget bedre, at lave noget helt andet, når man lige har haft konfirmationsundervisning. Da den ældre dame ikke var hjemme, som jeg ville aflægge et besøg, så gik jeg i gang med de spegesild, som jeg købte i lørdags.

I kan se dem øverst på billedet i den røde skål. De har ligget lidt over et døgn i vand for at afsalte dem. Jeg vidste ikke, at man skulle skifte vandet - så den smager stadigvæk noget salt. Man skal skære lidt af toppen af for at smage om det er salt nok eller for salt. Jeg har lige skiftet vandet, så ser vi hvor meget der når at forsvinde.

Jeg har i dag (efter inspiration fra denne hjemmeside) lavet en marinade, som I kan se i gryden nederst på billedet. Når den er afkølet og fisken er skåret i småstykker, så skal den hældes over fiskestykkerne. Og så har jeg forhåbentlig en lille lækkerbidsken til frokosten om et par dage.
Det er faktisk ret hygggeligt at lave det selv, især efter jeg har læst om hvordan man normalt på industrien bearbejder de marinerede sild, som vi ellers putter i hovedet. Hvis det her lykkes, så vil jeg da ha en spand med spegesild og så lave mine helt egne.... men altså kun hvis det her bliver godt.

Jeg vender tilbage med mere nyt fra "Mums fra Den gamle Købmandsgård", når jeg har noget nyt at berette.

Lige nu vil jeg skrive det oplæg om "det hellige og kirken", som jeg skal holde i morgen for Horne Ungdomsskole. De skal på pilgrimsvandring og begynder i deres egen kirke. Dejligt!!

Ingen kommentarer: