torsdag, september 27, 2007

Værdikamp

Der er noget, jeg ikke kan forstå - hvem ved, måske kan I hjælpe mig.
Fra politisk hold dukker modeordet "værdikamp" op fra tid til anden, men jeg har ikke helt fundet ud af hvad det betyder. jeg har googlet mig frem via søgeordene "blæser til værdikamp", hvor der fortælles på BT, at regeringen er klar til værdikamp - den vil have os til at tage mere ansvar for vores eget liv. Er det værdikamp, at tage ansvar for vores eget liv? I så fald et mærkeligt ord at bruge. Men det er ikke kun regeringen, der blæser til værdikamp, men også Kristendemokraterne. De blæser ifølge Urban til værdikamp mod Dansk Folkeparti. Der består kampen i at DF er for fremmedfjendsk og at det fremmer en kynisme. Så det kæmper de imod... det kan jeg nok se noget i. Der er en kamp og der er nogle værdier og der er en kamp.
Det er jo nok, Dansk Folkeparti, der er mest fokuseret på værdikamp med deres lancering af kampagnen "Vi står fast på vores danske værdier". Og er det dem, vi skal kæmpe for... eller er det en kamp mod i stedet for en kamp for. For det, der kommer frem i medierne er mere en kamp imod noget: "Tørklæder på offentlige arbejdsplad­ser, halalmad i skolerne og kønsadskil­lelse i svømmehallerne. Det skal alt sammen udryddes, hvis det står til Dansk Folkeparti" (kan man læse på TV2s hjemmeside).
Det jeg kommer frem til, er at værdikamp enten er noget med at tage ansvar for sit liv eller også en kamp for at udrydde en eller anden ideologi, en religiøs eller politisk ideologi. Er et sådan?

Der er et eller andet jeg ikke bryder mig om - og det er det negative, der ligger i ordet "kamp". Der er forskel på værdier - der er nogle, som jeg måske ikke bryder mig om, der er nogle, som jeg tilslutter mig. Det er vel et faktum. Hvorfor kan man ikke bare gå i dialog, hvorfor skal det tunge skyts komme på banen, så man taler om kamp og endda udryddelse?
Vi skal gå i kamp for de danske værdier - ja, naturligvis skal vi det, men hvad er de danske værdier? Hvem skal bestemme det? Er det en kulturkanon? Skal der laves en værdikanon? Skal det være politikkerne eller....
Er den tid ikke forbi, hvor man kunne tale om en monokultur med ensartet værdisæt her i Danmark? Jeg tror det. Jeg tænkte her i går på at det da egentligt var lidt hyggeligere dengang, hvor der ikke var andet en en tv-kanal. Hvor man kunne spørge: Så du fjernsyn i går? Og hvis man svarede ja, så havde man set det samme. Der var een identitetskabende faktor dér - men så kom TV2 og alle de andre kanaler. Det var bare et skridt væk fra at her er danskerne ét. Vi er stadigvæk danskere, et folk, også efter at der er forsvundet flere af disse samlende faktorer, men hvad det betyder at være dansker?Hvilke værdier er danske?
Ja, jeg er lidt på "Herrens mark" (egentlig et ret godt sted at være :-) hvad det her angår, men man gør jo sine tanker.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Kim,

du spørger om mange ting, men en ting har jeg en kommentar til (det andet er jeg ikke selv sikker nok på til at ku sige noget..)
: Om den tid er forbi, hvor vi havde fælles værdisæt i Danmark? Måske lægger jeg noget andet i dét ord, men umiddelbart kan jeg godt finde noget, vi er fælles med f.eks. de evigt udskældte muslimske medmennesker om. Og det er jo, at kærlighed vil vi alle gerne give og modtage. Ubetinget. Ja, det er ikke altid let at give (eller modtage..), men vi ønsker det jo alle..tror jeg. Nu læser jeg dagligt på Shiaonline.dk , som er et shia-islamisk forum med debatter osv., og der møder jeg så mange kærlige, gode og velmenende mennesker. De ønsker sig blandt andet et godt liv, kærlighed, venskaber, ægteskab m.v. Ja ja, de ønsker også, at hele verdens befolkning bliver muslimer (og helst shia´er..hihi), og de mener, at de kan opnå frelse i Jenna ved at adlyde og behage og tilfredsstille Allâh, men derfor er de jo stadigvæk mennesker som os andre. Vi har to meget forskellige opfattelser af, hvordan Gud er, men vi er alle Guds elskede skabninger. Og jeg vil hellere se på det som samler os, i stedet for at brokke eller hade pga. forskellene.

- Tanja.

Anonym sagde ...

Jenna - der skulle have stået Jannah. Total ord-fejl...hovsa.!!!

Jannah er det paradis, som Allâh har i vente til dem, der tilbeder og adlyder ham her i dette liv. Der er rangordnede pladser, siges det.

- Tanja