tirsdag, september 11, 2007

Tiden

Hvordan skal vi bruge tiden? Det er et spørgsmål, som jeg nok aldrig får helt styr på.

Tid er noget mærkeligt noget... det minut, som du bruger på en ting, kan du ikke bruge på noget andet. Det er jo logisk - sådan må det jo være. F.eks. penge kan man også kun bruge en gang, så er man nødt til at tjene nogle flere, som man så kan bruge. Men det irriterende ved tiden er netop, at det kan man ikke bare tjene noget mere af - brugt tid er brugt tid. Der kommer måske mere tid, men du kan ikke få mere tid ved anstrengelser eller ved at spare op - tiden er brugt. Så det du bruger tiden på nu, selv det mindste minut, skal være noget godt og velovervejet.
Og så er vi tilbage til spørgsmålet: Hvordan skal vi bruge tiden? Er det vigtigst at bruge sin tid på sig selv, på sit arbejde, på sine venner, på sine medmennesker (sin næste) eller på sin familie? Timen består kun af 60 minutter - og dem har dagen kun 24 af på et døgn, så det vil sige 1440 minutter. 420 minutter af disse (cirka) bliver brugt til søvn. Så er vi nede på 1020 minutter. Af disse skal vi vel bruge 444 minutter på arbejdspladsen, hvis vi har et almindeligt 37-timers arbejde. Så er vi nede på 576 minutter på en dag. Nu er det basale til livets opretholdelse trukket fra, og du har 576 minutter til at spise med din familie og hvad du ellers vil prioritere. Hvad vil du bruge de minutter til - vælg rigtigt, for du kan ikke vælge om igen før i morgen, hvor du igen får 576 minutter... men dem er der ikke en uendelig række af her på jorden, så vælg rigtig.



Jeg ved ikke hvorfor jeg skriver dette... måske fordi jeg som sagt ikke ved hvordan jeg får brugt mine 1440 minutter på den rigtige måde. At jeg på mange måder ikke er god til at prioritere min tid ordentligt... det vil jeg gerne blive bedre til. Både med henblik på mit arbejde, men endnu mere med henblik på min familie og det liv, som gerne skulle være støttende for mit arbejde og gøre at jeg kan fungere fuldt ud som sognepræst.


Nå - jeg skal alt for tidligt op i morgen. Det er en god måde at få nogle ekstra minutter på: Stå tidligt op. Godnat.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Interessant. Tiden er virkelig en mærkelige faktor. Ikke helt nem at blive klog på, men vi må bare lære at forholde os til den tid vi har.
Det pudsige er at man jo faktisk også kan spilde tiden ved at spekulere alt for meget over hvordan man bedst bruger den. :)

Kim sagde ...

Ja, tidsspild er der meget af - også teoretisk/filosofisk tidsspilde.
Jeg fik nok de tanker i nat, fordi jeg ikke helt synes at jeg bruger min tid rigtigt. Den løber bare ud mellem fingrene på mig - vupti, så er den bare væk. Og især med et arbejde som mit, der er mere end et arbejde, og som derfor i sin karakter er tidsmæssig grænseløs. Vupti, så er den uge gået, og hvor meget af den er gået med familie og venner, og hvor meget er gået med det gode arbejde hvis jeg sætter procenter på? Og hvor meget tid på præstearbejdet er spildt i forhold til hovedopgaven, nemlig at forkynder Kristus til han kommer igen?

Anonym sagde ...

Jeg synes, at jeg faktisk næsten altid når, hvad jeg gerne vil nå i løbet af en dag. Det må være fordi, jeg har for god tid (eller for få planer?).. Jeg kan ikke kende det problem med ikke at have tid nok.. Hmm det skal jeg måske ikke tænke så meget over men bare glæde mig over, at tiden er tilpas for mig.

- Tanja.